Det är Motormännens lokala klubbar på tio orter som har undersökt mönsterdjupet i bilisters däck vid månadsskiftet mellan oktober och november. Anledningen är att man antar att många fortfarande kör på sommardäcken, som börjar bli slitna.
Sommardäck bör ha ett mönsterdjup på minst tre millimeter. Ett mönsterdjup på mindre än 1,6 millimeter är olagligt och resulterar i böter vid en poliskontroll.
Undersökningen visar att en av tre bilister kör på däck som inte riktigt håller måttet. Av de 974 kontrollerade bilarna hade 70 procent bra däck, medan 24 procent hade olämpliga däck och hela sex procent hade olagliga däck.
Enligt Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen, är resultatet skrämmande.
– Nu ökar riskerna för halkrelaterade olyckor. Det är mörkt, vägarna är våta och sikten blir sämre. Dessutom finns risk för frost på nätterna i hela landet. För att köra säkert bör man alltid kontrollera sina däck, även om man snart tänkt byta till vinterdäck, säger Erik Kjellin.
Diskutera: Hur ser du på att en av tre kör på olämpliga däck?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Benois: Jag har en annan uppfattning än din. När jag plockar av sommardäcken på hösten och ser att det är dags för nya, så åker jag till gummiverkstaden med dem. Efter att deras höstkaos är slut förstås. Sedan tittar jag in någon gång vid sisådär jul - nyår. Är hjulen då klara hämtar jag och får alltid bra pris eftersom det är lågsäsong. Jag stoppar in dem i friggebodan. När det blir vår så har jag glömt den utgiften och hittar 4 sprillans nya däck i bodan, med klisterlappen på. Det känns som en present.
Samma sak med vinterhjulen, fast tvärtom. Dessutom slipper man trängas med andra stressade tokar.
ang priser så bör man kolla tex bilia eller toyota själva eftersom deras erbjudanden av någon anledning ofta är bättre än gummiverkstädernas.
Min Toyotaverkstad skickar hem reklam med bra erbjudande på nya däck lagom till höst och vår. Prisnivån är låg och när jag behövde vinterdäck två veckor innan reklamkampanjen, så fick jag ungefär samma rabatt, fastän däcken hämtades innan verkstaden visste det exakta rabattpriset.
Dessutom ringer de och påminner när det är dags för service. Tack Toyota!
Det finns trygghetsnarkomaner som föreskriver byte av sommardäck då mönsterdjupet underskrider 5 mm också.
Ett fabriksnytt däck har ett mönsterdjup på kanske 8 mm, ner till 3 mm är således 5 mm. Kan man utvinna ytterligare 1,4 mm (innan man alltså är nere på olagliga nivåer) så har man vunnit ca 35% i livslängd. De flesta som betalar själva är inte villiga att kassera däcken i förtid utan kör så länge det är lagligt. Inget konstigt i det, speciellt som vi bilister är mjölkkossor i största allmänhet.
När jag var på gummiverkstan för en vecka sedan för att få på vinterhjulen pratade jag med en kund med en ganska ny V70 som fick rådet att fixa nya däck till våren, de han kört på låg på gränsen.
Vi var i ungefär samma åldersklass och hade samma erfarenhet av att fordom köra på slicks året runt.
Och så kom vi på att de däck vi hade för fyrtio år sedan höll avsevärt längre än dagens!
Då kunde man klara 10000 mil och t.o.m. längre.
Nu får man vara glad om man klarar 4000 mil.
Men däcken är ju förstås billigare idag!
Tycker det är ett himla bra resultat när två av tre kör på "lämpliga däck"
På vinterdäcken så brukar jag max köra 3 säsonger på... Sommardäcken bukar också bli ca 3 säsonger. Däck ska inte snålas på.
Ser jag att mönsterdjupet är nere på 3 mm är det dags att byta. Till de 1, 4 mm man kan köra lagligt lever man farligt exempelvis när man kommer in i plötsliga störtregn. Och i Tyskland dit jag kör varje år gäller det att ha bra däck med de farter som det lätt blir där. Snåla på däck är det sämsta man kan göra för trafiksäkerheten.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.