Bilstölderna i Sverige minskar. Förra året stals 10 000 bilar, vilket är en halvering sedan början av 2000-talet. Men för nya och dyra bilar ökar stölderna, inte minst för Porsche Cayenne, BMW:s X-modeller och Lexus modeller, som är tjuvens favoriter. Det visar statistik som Dagens industris nätupplaga har tagit del av. Det är till exempel tre gånger så stor risk att en Porscheägare blir av med sin bil, jämfört med Volvoägaren.
Enligt Di kostar bilstölderna försäkringsbolagen omkring 450 miljoner kronor om året. Stölderna av bilar som tillverkats för 1997 minskar ordentligt och kostar 72 miljoner kronor, medan stölderna av nyare bilar kostar 375 miljoner kronor.
Mer sofistikerade
Di rapporterar att biltjuvarna inte längre bryter sig in i bilar och tjuvkopplar dem. Nu stjäl man i stället nycklarna i till exempel omklädningsrum eller från ägarnas fickor, för att sedan hitta bilen på parkeringen med hjälp av nyckelns automatiska låsöppning. Alternativt kommer tjuvarna med utrusning för nyckelprogrammering som går att hitta på nätet för en billig peng.
Statistik från NVSA visar att Volvo, Audi, Volkswagen och Lexus har bäst stöldskydd i sina bilar, medan Toyota, Subaru och Suzuki är sämst. Dock finns en rad biltillverkare, till exempel BMW, Mercedes, Kia, Nissan och Honda, som inte vill låta NVSA testa deras modeller.
För att läsa mer om NVSA och se 100 testade bilmodellers stöldskydd, klicka här.
Diskutera: Hur ser du på tjuvarnas nya metoder?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
De står och känner av lås och larmsignal med elektronisk utrustning sedan stänger de av larm och öppnar bilen hur enkelt som helst. De som stjäl lyxiga bilar är proffs som vet att de får god ersättning för de lyxiga bilarna.
Raj55 på autopower.se skrev ett brev till BMW Sverige och frågade när de tänkte uppgradera säkerhets program i våra bilar för att hindra nyckel kopiering via OBD port och därefter bil stölder. Ni har säkert läst om detta från England och andra länder mm. De började uppgradera program vara i England redan 2012. Fick ett svar som är mkt intressant. Det verkar som att vi har inga bil tjuvar i Norden! Klistrar svaret. Tolka själv.
"Det är inget åtagande som är aktuellt i Norden i dagsläget. Vi ser inte att det är samma bekymmer som i andra länder i Europa och det åtagande BMW England gör är på eget initiativ och inget som styrs av BMW AG."
Med vänlig hälsning
Jonathan
-------------------------------------------------------------------
BMW Group Sweden
"Men för nya och dyra bilar ökar stölderna"
"Stölderna av bilar som tillverkats för 1997 minskar ordentligt och kostar 72 miljoner kronor, medan stölderna av äldre bilar kostar 375 miljoner kronor."
EH??
Någonting stämmer inte här.
De bilar som stjäls mest har en tendens att finna nya ägare i Ryssland, marknaden är stor där och det lär knappast komma någon svensk och hämta den...
Varför har inte försäkringsbolagen kameror vid färjorna och på Danmarksbron? Har undrat över denna slöhet i många år, men kan bara komma på att det måste bero på slöhet. I London har man i många år haft kameror som är kopplade till datorer som piper till när en stulen bil kommer i blickfåget. En kamera vid varje färjefäste och en i varje ände av bron så är problemet löst för tid och evighet. Var är haken???
Antar att meningen "Volvoägare är inte de som löper störst risk att bilen blir stulen. " skulle ha sett ut så här, om reportern hade varit med på lektionerna i Svenska lite oftare: "Volvoägare tillhör inte dem som löper störst risk att få bilen stulen"...
Bilarna kan falskskyltas och slippa ut.
Man kan faktiskt skriva "de som" enligt professor Lars-Gunnar Andersson i "Språket i P1". Mycket vanligt i tidningssvenska. Man kan tänka sig ett underförstått "ägare" efter "de" Men "dem" låter som en smekning för örat och "de" som ett hack i ordflödet, det kan jag hålla med om. Ändringsförslaget ii övrigt kan jag bara instämma i
Varför måste NVSA bjudas på en bil, de kan väl köpa en på den öppna marknaden? Råkar den gå sönder lite vid testet så går det att reparera, försäkringsbranschen om någon borde väl veta hur man gör.
Några vänner till chefen fick sin X6'a stulen en en inhägnad långtidsparkering vid Arlanda. Känns som en dålig idé att lämna en dyrare bil på den typen av parkeringar...
Varför skulle man vilja stjäla en Volvo...?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.