Om en knapp månad, den 15 april, blir det olagligt att köra på dubbdäck om det inte befaras bli vinterväglag. För de svenska däckverkstäderna brukar just den här tiden vara extremt stressig och det kan vara svårt att få tid för däckbyte.
I år blir utmaningen extra tuff på grund av coronaviruset, larmar Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) om i ett pressmeddelande.
– Även i normala fall är det omöjligt för alla fordonsägare att skifta till sommarhjul i tid. Vi har en lagstiftning som inte är anpassad till den verklighet verkstäderna lever i, säger föreningens vd Bo Ericsson.
När den tillåtna tiden för användning av dubbdäck förkortades blev arbetsbördan för däckverkstäderna helt orimlig, enligt SFVF. Med coronavirusets spridning riskerar också många anställda att tvingas stanna hemma, särskilt om förskolor eller skolor börjar stänga.
Dessutom finns risk att vissa bilägare inte vill besöka en verkstad på grund av rädsla för smitta. En del verkstäder har även personal i karantän i andra länder.
Enligt SFVF:s uträkning ska däckverkstäderna skifta hjul på 3,4 miljoner bilar under två veckor vilket i snitt blir 240 000 bilar per dag. SFVF vill att den nuvarande tidsgränsen för hjulskifte skrotas.
– Den här arbetsbördan är fullständigt orimlig att hantera för oss i branschen, därför kräver vi att tidsgränsen slopas i sin helhet, säger Bo Ericsson.
Fram till 31 mars är det lag på att använda vinterdäck – om det råder vinterväglag.
Dubbdäck får användas fram till 15 april, men befaras vinterväglag får de köras längre än så. Polisen avgör om vinterväglag råder.
Det är tillåtet att använda odubbade vinterdäck, eller så kallade friktionsdäck året om – men det rekommenderas inte.
Källa: Polisen
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Såvitt jag minns ingick hjulbyte som ett moment i utbildningen när man tog körkort. Har själv alltid skiftat mina hjul själv så jag har ärligt talat svårt att förstå gnället. Detta kanske kan bli året när folk tar sig i kragen och tar chansen att "träna" lite på hjulbyten vilket kan vara bra den dag man får punktering (många bilar har ju trots allt fortfarande reservhjul).
Jag byter också själv. Kanske dags för folk att börja lära sig att göra saker själva, igen?
.
Har man en fullt frisk kropp rent fysiskt så går det givetvis att göra det själv men alla har tyvärr inte det - om inte annat lär ni inse det den dag ni blir äldre.
Folk har blivit bekväm, och däckhotell är en gåva tycker folk och slipper förvaring och dyngiga handskar.
Men oas så blir ju folk riktigt rövk när hotellet ringer på våren och säger att mönstret är för litet.
O ja tack för att ni sätter på nya däck innan jag kommer.
Och med priser som ibland är halvsjukt höga men ingen ifrågasätter i telefonluren.
Är ju också en baksida när allt fler bilar får större och större hjul. Min bil har 225/60-17 och redan de hjulen är ganska tunga. Min bekants MB GLS har 295/40-21 (!) och de klarar jag knappt att lyfta in i bilen på egen hand.
Plötsligt förstår jag varför man behöver en SUV. Det är för att kunna frakta sommarhjulen till däckverkstan...
Siffran 3,4 miljoner bilar låter ”fullständigt orimligt”. Det innebär i så fall att 75% av det svenska bilbeståndet inte byter sina däck själva samt att alla dessa kör på dubbdäck, om de nu enligt branschen måste byta innan 15 april.
#6, du får in två hjul i bagaget på en SUV...jag får in fyra! Men jag byter själv. SUV ägaren använder nog däck hotellet?
Stockholm har haft sommarväglag hela vintern, ändå rullar dom flesta bilarna med dubbar, sjuk företeelse ... kör friktionsdäck så kan man byta när det passar, eller skifta hjul själv!
Bilverkstäderna förening går ut med detta för att få längre tid på sig att byta däck i år och därigenom tjäna mer pengar. Ofattbart att många har så tummen mitt i handen att de inte kan byta däck själva.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.