Nästa artikel
Så funkar ”krälande krabbläget” i Hummers nya elbil
Nyheter

Så funkar ”krälande krabbläget” i Hummers nya elbil

Publicerad 15 september 2020
GM väcker liv i varumärket Hummer med eldrivna modeller som också kan kräla i sidled.

Nästa månad är det nypremiär för ett märke många hunnit glömma, nämligen Hummer. General Motors ”militärbilsmärke” hade sin glansperiod under 2000-talet men blev senare en symbol för överdrivet törstiga suvar och skrotades.

I oktober ska GM återigen väcka liv i varumärket Hummer, men den här gången är det eldrift som gäller. Hummer ska dyka upp i flera olika versioner och tanken är att utmana Tesla Cybertruck.

Nu visar GM upp ett av Hummers partytrick i form av ett särskilt ”krabbläge”. Tack vare fyrhjulsstyrning kan bilen kräla fram i sidled som en krabba.

Fyrhjulsstyrning har funnits i personbilar i många år och blev först populärt bland japanska bilmärken under 1980-talet. Nu har tekniken fått en nystart och erbjuds i flera bilmodeller, framför allt för att ge smidigare köregenskaper i stadstrafik, roligare kurvegenskaper på landsväg eller bättre stabilitet på motorväg.

Hummer ska istället använda fyrhjulsstyrningen för bättre framkomlighet i terrängen, och tack vare att elmotorerna som driver hjulen kan justeras helt individuellt ska smidigheten i terrängen bli bättre.

Det återstår att se om Hummerköparna faktiskt hittar någon praktisk användning av krabbläget eller om det bara är ett roligt trick att visa upp. Eventuellt kan det göra utkörningen från parkeringsplatsen smidigare. Bilen kan dock inte kräla helt i sidled utan bara diagonalt.

Läs också: Första bilden på Hummers massiva elpickup

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.