Efter alla spekulationer och gissningar har nu General Motors gått ut med en första smygbild på bilen som ska väcka liv i det insomnade varumärket Hummer.
Hummer blev synonymt med bränsleslukande machosuvar under 2000-talet men lades ned 2010. Nu gör märket comeback med en eldriven pickup som hamnar under GM:s varumärke GMC.
GMC Hummer EV, som modellen än så länge kallas, får en effekt på 1 000 hästkrafter och ska klara accelerationen till 60 mph (96 km/h) på tre sekunder. Som jämförelse ska Tesla Cybertruck klara sprinten på "mindre än 2,9 sekunder", och även amerikanska uppstickaren Rivian R1T ska kunna accelerera till 96 km/h på tre sekunder.
Officiell lansering för Hummers elbil blir den 20 maj.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Snälla - kan någon förklara för mig? Elbilar... Som jag förstått det ska dessa rädda jordklotet. Det pratas om hållbarhet, klimat och en massa andra värdeladdade ord just nu. Bilar som Hummer och Tesla med flera hundra eller tusen hästkrafter får massor med uppmärksamhet och beundran. Om någon tillverkare skulle släppa en elbil med samma batterier som ovan nämnda bilar med en prestanda på, låt säga, 50, 75, eller 100 hästkrafter, skulle det räcka som drivkälla till jobbet, dagis, Lidl, ja det mesta man behöver transportera sig till? Spelar det ingen roll för räckvidden hur många hästar bilen kan generera? Är det lika dyrt att producera en slö bil som en pigg bil? Borde det inte vara bättre för miljön att använda en slöare bil med lägre effekt? Sätt igång och förklara om du kan då det för mig är jätteknepigt att förstå hur en bil med 1000 hästar skulle kunna hjälpa en döende planet på traven.
Från sept 2017 får dammsugare ha en maxeffekt av 900w i Eu.
Kanske det är dags att införa ett tak på både bilars effekt och maxvikt ?
Eller sätta en låg maxförbrukning.
Det är så bråttom att ställa om för klimatets skull, men det görs alltid för lite o för sent när människan får bestämma.
Världens: Det är faktiskt så enkelt som att en elmotor bara drar så mycket ström som den producerar kraft för tillfället. Om man får vara lite slarvig med orden.. Så om man bara kan hålla koll på sin gasfot så gör det inte speciellt mycket för förbrukningen att man har 500 extra hästar. Priset blir såklart högre men själva elmotorn är ändå en rätt liten del av hela bilen så därför drar många till rätt rejält där eftersom elbilen ändå blir så pass dyr.
Världens: Desto fler turbo diesel ägare som får se bakljusen från en 3sekunders elbil försvinna vid trafikljusen, desto fler potentiella elbilsköpare skapas. Tyvärr så är vi män funtade på de här viset. Marknadsföringen av elbilar (för att rädda världen) kräver sexiga 3 sekunders vridmomentsmonster., praktiska eller förnuftiga är dom inte men dom behövs.
El Hummer är lika onödigt nu som bensin Hummer var då.
Bryr mig inte ett dugg om vem som är först iväg vid trafikljusen, jag kör inte rally när jag är i stan.
För övrigt är en elbil bara bättre för miljön under körning, vid tillverkning är den lika smutsig som vilken bil som helst för att inte tala om de så småningom uttjänta batterierna.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.