Porsche 718 Cayman med och utan tak.
Hårdare förbrukningskrav gör att motorn bantas ner. Namnet förändras också.
Tidigare har vi berättat att Porschemodellerna Boxster och Cayman ändrar namn och får en ny motor. I år kom Porsche 718 Boxster med ny sifferkombination i namnet och fyrcylindrig turboladdad boxermotor.
Nu är det även dags för sportcoupén Cayman att färdas samma väg. Med två cylindrar färre än förut ska prestandan kompenseras med turbo. I basversionen innebär detta en tvålitersmotor med effekt på 300 hästkrafter och 380 Newtonmeter. S-modellens 2,5-litersmotor utvecklar 350 hästkrafter och 420 Newtonmeter.
Standard är sexväxlad manuell låda, men snabbast acceleration har Cayman 718 S med automatlåda. 0-100 kilometer i timmen går på 4,2 sekunder. Instegsversionen är en halv sekund långsammare. Bränsleförbrukningen ligger på mellan 5,7 till 8,1 liter per 100 kilometer.
Designmässigt har nya Cayman förändrats i strålkastare, bakljus och luftintag. På insidan har designteamet ändrat övre delen av instrumentpanelen med luftinsläpp. Ny är även sportratten, hämtad från 918 Spyder.
Nya Porsche 718 Cayman kan beställas nu och första bilarna levereras i september. Pris, från 521 000 kronor. För första gången är versionen med tak billigare än cabrioleten.
Diskutera: Vad tycker du om Porsche 718 Cayman?
Nu är det även dags för sportcoupén Cayman att färdas samma väg. Med två cylindrar färre än förut ska prestandan kompenseras med turbo. I basversionen innebär detta en tvålitersmotor med effekt på 300 hästkrafter och 380 Newtonmeter. S-modellens 2,5-litersmotor utvecklar 350 hästkrafter och 420 Newtonmeter.
Standard är sexväxlad manuell låda, men snabbast acceleration har Cayman 718 S med automatlåda. 0-100 kilometer i timmen går på 4,2 sekunder. Instegsversionen är en halv sekund långsammare. Bränsleförbrukningen ligger på mellan 5,7 till 8,1 liter per 100 kilometer.
Designmässigt har nya Cayman förändrats i strålkastare, bakljus och luftintag. På insidan har designteamet ändrat övre delen av instrumentpanelen med luftinsläpp. Ny är även sportratten, hämtad från 918 Spyder.
Nya Porsche 718 Cayman kan beställas nu och första bilarna levereras i september. Pris, från 521 000 kronor. För första gången är versionen med tak billigare än cabrioleten.
Diskutera: Vad tycker du om Porsche 718 Cayman?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Fast jag tycker att min Gayman (08:a med 295 hk) är fullt tillräcklig. Förresten, vad innebär Gay i dessa sammanhang?
En av de absolut roligaste bilarna jag kört, den tidigare modellen av Cayman-S
Klippstabil, snabbfotad och balanserad med lagom mycket hanterbar effekt.
Ca 25 varv på Sviestad och jag ler fortfarande när jag tänker på det!!!!
Kan inte tänka mig att det blir sämre nu, även om B6:ans ljud i en Porsche är grymt så tror jag att körbarheten med en turbo B4 kommer att bli suverän.
Tesla behöver ju inte direkt banta ned sin motor... -Porsche borde nog ta en titt åt det eldrivna hållet istället för att pruta ned sina motorer.
Alla dagar i veckan en 718 före en Audi TT-RS.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.