Nästa artikel
Så blir nästa Toyota Prius 2014
Illustration

Så blir nästa Toyota Prius 2014

Publicerad 23 april 2013 (uppdaterad 23 april 2013)
Toyota Prius är hybridbilen som kom att bilda marknadsstandard och under en period var närmast synonym med begreppet hybridbil.

När nu den fjärde generationen Prius väntar i kulissen, är konceptet i stor oförändrat. Under huven vilar en bensinmotor som via en planetväxel driver bilen i kombination med en elmotor.

Nytt är att det tidigare nickelmetallhydridbatteriet nu ersätts med litiumjon-teknik. Det innebär att batteriet har kunnat göras lättare och mindre skrymmande med bibehållen kapacitet.

Litiumjon-batteri är inget nytt för Toyota utan används redan i kombimodellen Prius + samt i laddhybridversionen av Toyota Prius.

Även den nya bilen kommer som laddhybrid och räckvidden på eldrift ökar från dagens max 25 km till över 35 km.

En rad viktbesparande åtgärder kommer att ge 70–100 kg lägre tjänstevikt än idag. Innerutrymmena bibehålls oförändrade men bagageutrymmet växer något och uppges klara fyra golfbagar i den nya generationen.

Lägre vikt, lägre luftmotstånd samt effektivare drivsystem gör att bränsleförbrukningen kan komma att sjunka rejält. Amerikanska källor talar om en deklarerad förbrukning på 3,1 l/100 km i den europeiska körcykeln, jämfört med 3,9 l/100 km för dagens modell.

Diskutera: Hur ser du på skissen av nästa Toyota Prius?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-04-23 12:18
Stig Björkman

Snygg bil, äntligen en snygg prius. Med dom nya batterierna, som
vi redan använder i mobilerna. Dom är ju bra. Få se om det, blir
en storsäljare.

#2 • Uppdaterat: 2013-04-23 12:49
saabnisse

Flyttar man bara instrumenten dit jag vill ha dem, framför ratten, kan den bli intressant.

#3 • Uppdaterat: 2013-04-23 13:05
pmagnus

Det finns HUD inspeglat i vindrutan framför föraren. Funkar bra.

#4 • Uppdaterat: 2013-04-23 14:59
andypandy_1

Planetväxel utan momentomvandlare?????????? Tidigare var det ju en CVT-låda (DAF-variomatic i en modernare form)???????????????

#5 • Uppdaterat: 2013-04-23 15:13
Peugo

Planetväxel har det ju varit länge? Är själv inte så insatt i hur den fungerar men men CVT har den inte nåt att göra med.

#6 • Uppdaterat: 2013-04-23 16:39
saabnisse

Jag vill inte ha HUD i vindrutan, jag vill ha instrument där de ska sitta!
Och får den dessutom en riktig klocka med visare och siffror istället för dessa idiotiska numeriska som visar 15:46 när den ska visa kvart över tre kommer den att stiga den i min aktning.

#7 • Uppdaterat: 2013-04-23 19:43
Peugo

@saabnisse :)
Har man testat en bild med HUD så vill man inte vara utan. Helt tokigt att nya bilar är ens utan HUD!?

#8 • Uppdaterat: 2013-04-23 20:22
Roger Skagerström

Analoga klockor i bilar måste väl vara bland det fjantigaste som någonsin tänkts fram (bortsett från då de inte hade digitala klockor då...). Ser förjävligt ut och tar längre tid att läsa av. :P

Men ja - bilen ser trevlig ut. Med instrument framför ratten och en mindre amerikansk inredning överlag kan det nog väcka nya intressenter till liv. Senaste Priusen, med 17"-fälgarna, är inget ful bil. Långt ifrån. Den där ser ännu bättre ut.

#9 • Uppdaterat: 2013-04-23 21:37
Peugo

Never say never. Toyota Auris var en enormt stor överraskning för mej, och jag tyckte den (Hybrid-versionen) var bättre att köra än den nya Golffen. Lite för lätt styrning i sakta fart men är det negativt?

#a • Uppdaterat: 2013-04-24 07:33
saabnisse

Peugo, HUD har funnits inom FM sedan många år, men det är inget jag vill ha i en bil.
Roger, en analog klocka med visare och sifferangivelser av tillräcklig storlek är lättare att läsa av än en digital.
Anledningen är att hjärnan lättare registrerar vinkeländringar på de streck som visarna utgör.
När det gäller digala klockor är det ytterst få som klarar att i hjärnan omvandla ettor och nollor till ett numeriskt värde.
Däremot kan en numerisk tidsangivelse vara mer exakt vid avläsning än en klocka med visare, men det tar längre tid att registrera värdet.
Det spelar egentligen ingen roll vid bilkörning, men jag tycker att en visarklocka är trevligare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.