Ryssland ska väcka liv i ett av landets insomnade bilmärken, nämligen Volga som länge användes som transportmedel för politiker och byråkrater, och även som taxibilar.
Volga grundades på 1950-talet men lades ned av svensken Bo Andersson, som då var chef för den ryska GAZ-koncernen, för 14 år sedan. Vid det laget byggde Volga en modifierad version av Chrysler Sebring.
Nu är det alltså dags att återuppliva märket och den här gången ska de tre modellerna som nyligen presenterats baseras på bilar från kinesiska koncernen Changan.
Utbudet består av en sedanmodell och två suvar som alla använder en bensinmotor på 1,5 liter. Någon eldriven version verkar inte finnas med i lanseringsplanerna. Grillen på bilarna har gjorts om för att knyta an till Volgas historik.
Den totala investeringen i ”nya Volga” ligger enligt ryska medier på över sju miljarder kronor. Bilarna ska byggas i Ryssland med en viss andel ryska komponenter.
Nästan alla stora biltillverkare har lämnat den ryska marknaden vilket gjort att försäljningen av kinesiska bilar ökat kraftigt. Över nio av tio bilar som registrerades i april kom från Kina, enligt ryska siffror.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.