När EU:s åttonde sanktionspaket mot Ryssland träder i kraft den 5 februari blir det förbjudet att importera diesel från landet. Det innebär att 220 miljoner fat diesel måste komma någon annanstans ifrån, vilket kan göra att det blir ännu dyrare att tanka.
Importen från Ryssland har minskat något sedan kriget i Ukraina bröt ut. Trots detta kom omkring 40 procent av all diesel i EU från Ryssland i slutet av 2022.
Enligt bedömare kommer nu den ryska dieseln ersättas med kinesisk. Kinas raffinaderier är de i världen med mest överkapacitet, skriver TT.
Hur dieselpriserna påverkas av de nya sanktionerna beror på om Ryssland hittar nya köpare till den diesel de tidigare sålde till EU. Om de inte gör det kommer den globala tillgången minska, vilket då kan driva upp priserna.
En global lågkonjunktur kan dock komma att hålla nere efterfrågan. Det skulle i så fall lindra prisuppgången.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (8)
- 16 januari 2023 Ett Swexit tror jag inte är…
- 16 januari 2023 Den bisarra drömmen om…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.