Nästa artikel
Rolls-Royce kylarprydnad krymper – för elbilens skull
Nyheter

Rolls-Royce kylarprydnad krymper – för elbilens skull

Publicerad 8 februari 2022 (uppdaterad 8 februari 2022)
Slankare form och annan kroppshållning för mindre luftmotstånd.

Den klassiska Spirit of Spirit of Ecstasy, statyn av en kvinna monterad längst fram på motorhuven på bilar från Rolls-Royce, har de senaste åren genomgått flera förändringar. 


2016 började lyxbilstillverkaren erbjuda köpare en belyst variant, något som stoppades av EU 2020 med hänvisning till att prydnaden orsakade ljusföroreningar som inte uppfyllde typgodkännandekraven. 


2021 fyllde kylarprydnaden 110 år och mätte då drygt en decimeter på höjden – till skillnad från de tidiga varianterna som var uppemot 18 centimeter. 

Den nya kylarprydnaden till vänster och den nuvarande till höger. 

Nu är det dags för ännu en modifiering och det har med Rolls-Royce kommande elbil Spectre att göra. Den har premiär 2023. För att maximera räckvidden har Spirit of Ecstasy krympt till drygt 8,3 centimeter. Hennes fladdrande klänning – ofta förväxlad för att vara vingar – har gjorts om för att bli mer aerodynamisk. Istället för att stå med fötterna ihop har hon istället nu en fot framför den andra. Rolls-Royce menar att det nya utseendet är närmare originalritningarna från Charles Sykes som skapade statyn i början av 1900-talet. 


– Hennes form fångar på ett utmärkt sätt märket – hon lutar sig framåt och uttrycker vår obevekliga strävan efter framsteg, hennes klänning böljar graciöst i vinden och återspeglar lugnet i våra produkter när de är i rörelse, säger Anders Warming, chefsdesigner på Rolls-Royce.


Tack vare den nya kroppshållningen på kylarprydnaden ska prototyper av Spectre i vindtunneltest ha uppnått en dragkoefficient på 0,26, vilket ska göra den till den mest aerodynamiska Rolls-Roycen som någonsin skapats.

 
Den nya versionen
av Spirit of Ecstasy kommer enbart att sitta på Spectre och framtida modeller. Nuvarande modellerna Phantom, Ghost, Wraith, Dawn och Cullinan behåller den gamla designen. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.