Få bilmärken har lika bra förutsättningar för att gå över till eldrift som Rolls-Royce. Bilarna körs i allmänhet inte särskilt långa sträckor och ett av märkets viktigaste försäljningsargument är silkeslen och knäpptyst drivlina.
Många av köparna använder dessutom sina bilar i storstäder som i allt högre utsträckning börjar tänka i banorna kring att förbjuda vissa bilar med förbränningsmotorer.
Rolls-Royce visade upp en eldriven konceptbil redan 2011, men märket har trots det hållit fast vid bensinmotorn. Förra året kom beskedet att Rolls-Royce skulle lansera en elbil ”före 2030”, men mer av tvång än egen vilja.
– Det finns ingen efterfrågan från kunderna, men vi måste vara i en position att sälja dem en bil om lagkraven förbjuder dem från att köra en bil med förbränningsmotor i stadskärnan, sa en talesperson för märket.
Rolls-Royce har dessutom planer på att införa en sorts ”robotarm” som laddar bilen för att ägarna (eller chauffören) inte ska behöva koppla in laddsladden manuellt.
Tjänstevikten kan eventuellt ligga på uppemot tre ton (!)
Enligt uppgifter till Autocar ska Rolls-Royce presentera en ny elbil innan året är slut. En batteridriven Phantom ska ha siktats vid ägaren BMW:s utvecklingscenter i München. Förmodligen kommer den nya elbilen hämta mycket teknik från BMW iX och kommande modellen i7 som ska presenteras 2022.
Enligt uppgifterna siktar Rolls-Royce på minst 50 mils räckvidd med hjälp av ett batteri på ”över 100 kWh”. Tjänstevikten kan eventuellt ligga på uppemot tre ton (!).
Rolls-Royce har patentskyddat namnet Silent Shadow som eventuellt kan användas för den nya elbilsmodellen.
Läs också: Lyxmärkets knep för att ägarna inte ska behöva ladda själva
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.