Som första amerikanska delstat inför New Jersey en lag som tvingar unga förare att placera röda dekaler fram och bak på bilen de kör.
Lyktbyte kan numera innebära en månad på falukorv och varierande former av pasta.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
När jag själv var 18 bast skulle jag inte vilja haft en röd skylt. Men nu när man är äldre kanske man inser att det inte vore så dumt.
Kanske en gul skylt för "äldre förare"? ;oD
Kanske en lämplig ersättning för det obehövliga skattekvittot?
Men vad händer om de unga kör en lånad bil?
Det kanske ska vara ett flyttbart märke?
Ungdomar under 22 år skall inte ha körkort o kvinnor borde köra upp vartannat år
I FINLAND har man i MÅNGA år haft en lag, som statuerar att unga förare måste ha ett MÄRKE, gult, runt, med röd bård med 80 i det gula fältet!
Detta innebär att unga , orutinerade förare inte får köra fortare än 80! Beträffand det lustiga om GAMLA med GULT märke var kul, men oftast ser man på KÖRSTILEN om det är en rutierad eller orutierad förare. Varför inte som i gamla tider, en man med röd flagga måste gå 10 meter framför bilen! <:~) Tjomakker.
Ang. flyttbara m'ärken: LÄS FÖRST, de skall vara lätta att fästa och ta bort!
Jag antar att Tottes omogna och insiktslösa kommentar är ett försök till skämt.
Har de inte haft en ljusblå lapp i England för nya bilförare? Att ungdomar, speciellt killar, kör över sin förmåga är knappast någon nyhet. Betydligt viktigare än inbillad teknisk förmåga är förmågan att bedöma trafiksituationer - vilket kräver både insikt och erfarenhet.
Det finns några ytterst få äldre bilförare som mest är irritabla trafikhinder, men de orsakar sällan olyckor - inte på långa vägar i nivå med vad ungdomar presterar.
Så, ja, kanske vorde det bra med en varningsskylt för ungdomar bakom ratten. Det kan ju inte vara svårare att få fram än övningskörningsskyltarna.
Det fanns ett förslag om att en bil för unga förare skulle vara ombyggd bl. a. med en begränsad toppfart (60-70 km/h) och begränsat antal passagerarplatser - en slags "fortsättning" på A-traktorn. Minns inte om förslaget även inkluderade en särskild körkortsklass mellan Traktor och B (Ung? B-lätt?) och/eller en höjning av åldern för B-behörighet (och högre behörigheter) till 20-23 år någonting.
Någon som känner till hur det gick? Kanske dags nu?
Ärligt talat tycker jag att det här är en mycket korkad idé. Vad visar den där skylten egentligen? Bara att föraren är ung. Men vad ska man göra åt att föraren är ung? Hålla mer avstånd eller? Det borde ökas överallt i trafiken oavsett om föraren är ung eller ej. Eller ska man ha mer överseende över att det blir lite fel eller vad är markeringen till för? Ska vi markera att föraren är ung så ska vi även markera att föraren är gammal. För de är minst lika farliga i trafiken som en ung förare, om inte farligare med tanke på lång reaktionstid och dåligt uppdaterad på nya lagar och regler.
Spanien har haft ett märke med ett Stort (L) i hur
många år som helst.Som inte har med skälva åldern på föraren att göra, utan menas ny taget körkort.
samt hastighets begränsat till 80 km, detta gäller i två år
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.