Nästa artikel
Rivian bygger eldriven budbil åt Amazon
Nyheter

Rivian bygger eldriven budbil åt Amazon

Publicerad 16 oktober 2020
E-handelsjätten planerar att leverera varor med en 10.000 bilar globalt 2022.
Nystartade amerikanska elbilsföretaget Rivian, med flera före detta Teslaanställda i personalstyrkan, beräknar att rulla ut sina första fordon – pickupen R1T och suven R1S – år 2021.

Rivian har fått investeringar från Ford, som ska låna deras elbilsplattform till en egen produkt. Även techföretaget Amazon, som sysslar med molntjänster och internethandel, har satsat 700 miljoner dollar i Rivian och nu kommer ett resultat av det samarbetet.

 
Rivian och Amazon har tillsammans tagit fram en eldriven budbil. Målet är att sätta 10.000 budbilar i arbete världen över 2022 och vid 2030 ska antalet ha ökat till 100.000. 

Amazons och Rivians gemensamma skapelse har ett avancerat system för förarassistans och flera kameror monterade på utsidan som ger en 360-gradersvy runt fordonet. I förarmiljön sitter två stora skärmar och i infotainmentsystemet bor AI-assistenten Alexa, Amazons motsvarighet till Google Assistant, som ger uppdateringar om resrutt och väderläge bland annat. I förarhytten finns något som Amazon kallar för ett "dansgolv" som ska ge föraren gott om plats att kunna röra sig. 
– Vi hoppas att vårt skräddarsydda elfordon skyndar på branschen att tänka stort när det gäller att omfamna hållbar teknik och lösningar – oavsett om det är ett företag som sysslar med paketleverans, logistik, ett glassbilsföretag eller nästan alla andra verksamheter med fordon på vägarna, säger Ross Rachey, chef för Amazons globala flotta och produkter.

Det finns inga specifikationer om drivlinan, mer än att den är helt elektrisk. 

Det introduceras alltfler eldrivna budbilar, bland annat ska svenska Einride frakta matvaror ut till matkedjan Lidls butiker och i Storbritannien ska Morris Commercial med start 2021 börja sälja en leveransbil i retrostil vid namn JE. 

Diskutera: Vad tycker du om Amazons och Rivians budbil? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.