Nu är åkturen slut för Pontiac. Bilmärket som introducerades 1926 har för sista gången rullat av produktionsbandet i USA.
På onsdagen förra veckan, precis efter lunch, rullade den sista Pontiacen av produktionsbandet i fabriken i Lake Orion, nordöstra USA.
Den sista bilen att rulla av bandet med Pontiacemblemet blev en vit Pontiac G6.
Beslut om nedläggning i april
Det var redan i april som ägaren General Motors beslutade om att fasa ut Pontiac. Den tidigare tanken om att behålla Pontiac som nischmärke slopades.
Ingen tårta serverades när de sista bilarna färdigställdes. Inte heller några journalister tilläts närvara.
Istället passade flera arbetare på att fotografera sig intill de sista bilarna.
Nu ska fabriken, som sysselsätter 2 400 personer, ligga i dvala till 2011 när General Motors ska börja bygga en ny mindre bil.
GTO och Firebird
Pontiac debuterade redan vid bilsalongen i New York 1926 och har haft en stor roll i amerikansk bilhistoria.
Endast slagna av Chevrolet och Ford är bilmärket det tredje bäst säljande någonsin i USA.
Under 60-talet började märket förknippas med prestanda och muskelbilar såsom nu klassiska GTO och Firebird.
- Det var bilen tonårspojkar längtade efter och tonårstjejer hoppades bli sedda i, säger bilhistorikern Bob Casey till Detroit News.
41 miljoner sålda bilar
Pontiacs försäljning nådde sin kulmen 1984 då nästan 850 000 bilar såldes. Totalt över hela sin livstid på 83 år sålde märket ungefär 41 miljoner fordon.
Men tiden sprang ifrån Pontiac. När bränsleekonomi blev allt viktigare och konkurrenterna började byggde mindre bilar hängde Pontiac inte med.
Snart slut
Nu finns endast en liten produktion kvar av Pontiac G3 Wave i Mexico.
Bilarna därifrån säljs endast i Kanada och när produktionen stryps senare i december placeras punkten på sista sidan i historieböckerna om Pontiac.
Att General Motors inte visar någon som helst sentimentalitet över klassiska Pontiac ger en indikation på att man inte skulle vara rädd för att göra detsamma med dotterbolaget Saab.
Diskutera: Hur minns du Pontiac?
Den sista bilen att rulla av bandet med Pontiacemblemet blev en vit Pontiac G6.
Beslut om nedläggning i april
Det var redan i april som ägaren General Motors beslutade om att fasa ut Pontiac. Den tidigare tanken om att behålla Pontiac som nischmärke slopades.
Ingen tårta serverades när de sista bilarna färdigställdes. Inte heller några journalister tilläts närvara.
Istället passade flera arbetare på att fotografera sig intill de sista bilarna.
Nu ska fabriken, som sysselsätter 2 400 personer, ligga i dvala till 2011 när General Motors ska börja bygga en ny mindre bil.
GTO och Firebird
Pontiac debuterade redan vid bilsalongen i New York 1926 och har haft en stor roll i amerikansk bilhistoria.
Endast slagna av Chevrolet och Ford är bilmärket det tredje bäst säljande någonsin i USA.
Under 60-talet började märket förknippas med prestanda och muskelbilar såsom nu klassiska GTO och Firebird.
- Det var bilen tonårspojkar längtade efter och tonårstjejer hoppades bli sedda i, säger bilhistorikern Bob Casey till Detroit News.
41 miljoner sålda bilar
Pontiacs försäljning nådde sin kulmen 1984 då nästan 850 000 bilar såldes. Totalt över hela sin livstid på 83 år sålde märket ungefär 41 miljoner fordon.
Men tiden sprang ifrån Pontiac. När bränsleekonomi blev allt viktigare och konkurrenterna började byggde mindre bilar hängde Pontiac inte med.
Snart slut
Nu finns endast en liten produktion kvar av Pontiac G3 Wave i Mexico.
Bilarna därifrån säljs endast i Kanada och när produktionen stryps senare i december placeras punkten på sista sidan i historieböckerna om Pontiac.
Att General Motors inte visar någon som helst sentimentalitet över klassiska Pontiac ger en indikation på att man inte skulle vara rädd för att göra detsamma med dotterbolaget Saab.
Diskutera: Hur minns du Pontiac?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Pontiac var en avdelning/ett brand inom GM medan Saab är ett dotterbolag.
Le Mans 1969 har bilhistoriens snyggaste stötfångare. 5 mm kromad plåt täcker hela fronten. En kompis körde på en vanlig bil som blev intryckt till bakrutan. Pontiacen fick en liten bula på stötfångaren och man kunde se att glipan mot motorhuven var några mm mindre på höger sida där den lilla bulan fanns.
Pontiac? Snygga bilar av diskutabel kvalitet..
Hade en GrandPrix under några veckor i USA. Skön att köra, snål på soppa, bra motor och ett uselt detaljarbete, hade "hängande" och glappa dörrar, men så hade den ju rullat hela hela 1400 svenska mil också...
Gm "sminkar! ihjäl sina bilmärken! till och med amerikanarna är trötta på bilar som inte är unika utan bara påklistrade märken.
Framtiden kommer att bli annorlunda får vi hoppas om vi ska ha nån chans mot Kinas och Indiens billiga och (antagligen i framtiden) bra bilar.
I framtiden tror jag det är bra med ett märke med historia från 1926 som Pontiac.
Vadå unika. Idag har vi här I Europa koreaner, japaner och och inte minst europeer som är så till den milda grad lika att man måste kolla emblemet för att veta vad det är.
Dessutom är moderna bilar, utom möjligen alla Van och andra tokbyggen av s.k. stadsjeepar. byggda så att de skall skrynklas ihop för att förare och passagerare skall få minsta möjliga smäll. 1969 tänkte man inte på sånt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.