Under torsdagen presenterade Nissan en krisplan som går ut på att spara miljardbelopp genom att minska antalet fabriker och modeller.
Nu är det koncernsyskonet Renaults tur. Den franska koncernen ska kapa hela 15 000 jobb – varav 4 600 i Frankrike – för att spara pengar, effektivisera verksamheten och minska antalet komponenter i utvecklingen av nya bilar.
Under de kommande tre åren måste Renault minska kostnaderna med 20 miljarder kronor. I Sverige har märket redan slutat sälja Scenic, Espace och Talisman eftersom köparna efterfrågar suvar istället.
Renault tar över ansvaret inom koncernen för den europeiska marknaden och ska även ha ledartröjan när det gäller elbilar.
När det gäller tillverkningen av bilar ska den minskas från dagens 4 till 3,3 miljoner årligen till 2024 i ett grepp som kallas ”rightsizing”, för att fabrikerna ska kunna köras så effektivt som möjligt.
Sportbilsmärket Alpine verkar sitta säkert för tillfället. Alpine byggs i liten upplaga men bidrar med ett viktigt varumärkeslyft för koncernen. Dock öppnar Renault för att ”diskutera” framtiden för fabriken i Dieppe när produktionen av dagens Alpine A110 upphör.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Franskt köper man bara en gång...
Alpine är väl nerlagt?
Alla vill ha SUV.
#1. Det beror på hur många bilar man tänker köpa, Jag har haft 6 st franska bilar och skulle gärna köpa en till om den känns rätt.
#2. Nej. https://www.bilia.se/bilar/alpine/?gclid=CjwKCAjwq832BRA5EiwACvCWsenAFt7uGVgoCuGrk0bJf9swC5A1PibQCYMYFhiijSUJG4HR7Atl2RoCdEAQAvD_BwE
#3. Nej.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.