När Vi Bilägare senast provkörde Renault Zoe var avsaknaden av snabbladdning en akilleshäl. Nu är det åtgärdat och dessutom har ingenjörerna stuvat om i batterikemin så att det får plats mer energi på samma yta. Detta inverkar positivt på räckvidden, som ökats på med nästan 25 procent. Vid provkörningen på ett soligt och varmt Sardinien hamnar förbrukningen efter den 20 mil långa testrundan på imponerande 12,8 kWh/100 km.
Renault säger att de jobbat med ljudisoleringen och det märks. I toppversionen jag kör slinker det varken in speciellt mycket vägbuller eller vinande från elmotorn. Men det ska tilläggas att vägarna i södra Europa är slätare och tystare än här hemma, så ett test på svensk asfalt får utvisa om den låga ljudnivån håller i sig.
"Principen är att man ska kunna köra med endast en pedal."
Zoe tuffar på bra i högre hastighet, men överraskar mig ibland med tröga starter. Möjligen har jag blivit bortskämd med höga vridmoment i de elbilar jag provkört, och kanske har jag byggt upp fördomar om att den typen av bil alltid har blixtrande prestanda, för jag tycker att det går förvånansvärt sakta att sätta fart när det blir en lucka i en rondell.
Ett nytt körläge – B – är utvecklat med stadskörning i åtanke och ska ta tillvara på bromsenergi för att ladda batteriet. Principen är att man ska kunna köra med endast en pedal, men jag tycker att inbromsningen är ganska klen när man släpper gasen och det går inte att justera hur kraftigt bilen ska bromsa in i B-läget.
Batteriet kostar 80 000 kronor att köpa, men man kan också välja att hyra det. Månadshyran varierar mellan 749 och 1 249 kronor, beroende på körsträcka.
Enligt svenska Renault väljer 46 procent av privatpersonerna att hyra batteriet och 35 procent av företagskunderna.
Svenska Agneta Dahlgren är designdirektör för Renaults elbilar. Hon berättar att en av nyckelfaktorerna till att folk köper Zoe är designen. Kanske är det därför de största förändringarna skett på insidan.
– Vi har velat förbättra komforten och infört mycket textil i bilen för att få ett varmt och välkomnande intryck. Instrumentbrädan är numera i mjukt material, vi ändrade det för vi hade en del kvalitetsproblem med den hårda varianten som var förut, förklarar Agneta Dahlgren.
Tyvärr är förarstolen fortfarande inte höj-/sänkbar, vilket kan försvåra att hitta en bra körställning. Enligt Agneta Dahlgren var det en kostnadsfråga och möjligheten att justera stolen skulle vara så liten att det inte gjorde någon skillnad.
Zoe är en snyggt paketerad bil som med möjligheten till snabbladdning kommit ikapp konkurrenterna. Men när alltfler nya modeller börjar ploppa upp i det billigaste segementet för elbilar kan det vara de små komfortdetaljerna – eller avsaknaden av dessa – som avgör bilvalet.
Diskutera: Vad tycker du om Renault Zoe?
Pris, från kr: 286 990 (batterihyra), 366 990 (batteriköp), exklusive supermiljöbilspremien på 60 000 kr.
Testbilens pris: 399 990 (inklusive batteri).
Svensk lansering: Oktober.
Mått cm: L 408/B 173/H 156.
Bagagevolym, l: 338.
Tjänstevikt, kg: 1 502.
Motor: Elmotor, max effekt 100 kW (135 hk), max vridmoment 245 Nm.
Batteri: Litiumjon, 52 kWh.
Kraftöverföring: Enkelstegad reduktionsväxel, framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 140 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,5 s.
Deklarerad förbrukning: 17,7 kWh/100 km.
Deklarerad räckvidd (WLTP): 385 km.
Konkurrenter: Nissan Leaf, Kia e-Soul, BMW i3, Volkswagen e-Up.
Plus: Räckvidd, snabbladdning, ljudisolering.
Minus: Förarstol går ej att justera i höjdled.
Vad nytt? Möjlighet att ladda snabbt, större batteri.
För vem? Elbilssökare med tycke för svensk-fransk design.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.