Vi Bilägares Tommy Wahlström är precis tillbaka på redaktionen efter en provkörning av elbilen Renault Zoe. Ingen omskakande upplevelse men priset var desto intressantare.
– Renault har en lite egen tanke när det gäller batteriet. Att andra elbilar är så pass dyra beror till stor del på att batteriet kostar mycket i dagsläget. Renault erbjuder köpare att leasa batteriet för 800 kronor i månanden. Det gör att priset för instegsmodellen Life är det relativt låga 209 900 kronor.
Vilket är ditt intryck av bilen?
– Zoe är byggd som elbil från grunden. Den delar några detaljer med syskonet Clio, bland annat i interiören där mittkonsolen är densamma.
Hur är den att köra?
Alla elbilar i den här klassen går tyst och smidigt i stadstrafik, så också denna. Det är när man kommer ut på landsväg och höjer farten lite som man märker hur snabbt strömmen försvinner ur batteriet.
Vilken är räckvidden?
– Renault säger 21 mil, vilket är bra i jämförelse med andra elbilar. Men i verklig trafik minskar räckvidden till cirka 10–15 mil, delvis beroende på temperaturen ute.
Läs hela provkörningen av Renault Zoe i Vi Bilägare nummer 8/2014 som utkommer 20 maj. Prenumeranter får tidningen tidigare än så och till ett lägre pris.
Diskutera: Vad tycker du om Renault Zoe?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Japp, det blir inte så billigt. För 800:- i månaden får man just nu bensin som räcker ca 85 mil för en bil i motsvarande storlek.
Och då slipper man räckviddsångest och man kan ha klimatanläggningen igång!
Man behöver varken svettas eller frysa.
Nissan (Leaf) ha en snarlig ´lösning´.
Men vad kostar bilen i övrigt? Jo, ca. 35kr/mil + 800kr/mån. Och ´jag´ bryr mig knappast om ett 5-års garantiåtagande när det gäller ett batteri. När ansåg DU sist att ditt 5 år gamla mobilbatteri funkade lika fint som förr?
För att inte nämna: fabriksgarantier funkar bara när Vi Bilägare påpekar. En privatperson kan stånga sin panna blodigt mot märkets återförsäljare... utan resultat. KIA och Merrcedes kan känna sig speciellt träffade.
Det hade nog varit bra om inte Renault hade sovit bort sitt försprång när det gäller elbilar men nu är det nog tyvärr för sent att vakna och försöka leka duktiga med en föråldrad bil ....
Frågan är, var kan man snabbladda den? Enligt mina uppgifter så är zoe:n inte kompatibel med Fortum's snabbladdare, vilket innebär att man inte kan köra längre sträckor med bilen.
Om Renault kunde garantera tillgång till 22kw laddare hos alla Renault återförsäljare, så skulle det ju vara toppen, men som det ser ut nu sa kan man inte åka någonstans med den här bilen I Sverige...
Hej saabnisse! Helt rätt tänkt, jag kunde inte ha skrivit det bättre själv!!
En kommentar har tagits bort då den inte syftade till att diskutera nya Renault Zoe, det vill säga ämnet i artikeln. Respektera varandras åsikter i kommentarsfälten!
Jag hade lätt övervägt en Zoe eller UP eller i3 om det bara fanns ett ställe att ladda bilen övernatten.
Har precis kontaktat min hyresvärd för att höra om man kan "fixa till" så att motorvärmaruttagen kan nyttjas för detta, men fick ett enkelt svar att "nej, det går inte, och vi har inga planer på att införa laddstolpar"
Då en elbil täckt in 98% av mina resor så saknas bara det där sista....en laddstation.
Renault Zoë och Nissan Leaf är syskon med varandra, inte bara genom att Nissan och Renault ingår i samma allians där de samäger varandra och samarbetar, utan även genom att dessa två bilar i grunden delar samma tekniska lösningar och plattform. Och jag tycker Zoë är den snyggare varianten, som en mjuk sensuell marshmallow som man bara vill äta upp och njuta av riktigt länge.
Du har nog missat att både Renault och Nissan har infört hyra av batteri. Dessutom så får man ju 40 000 av staten, vilket räcker till batterihyra i 6 år. Och då kan du lugnt sälja bilen och köparen kan hyra ett nytt batteri från 549 kr/mån. Man måste vara uppdaterad när det gäller elbilar.
Till saabnisse. Du får av staten 6 års batterihyra, gratis skatt och gratis parkering i de flesta kommuner. Och du "tankar" ca 15-18 mil för ca 20 kr dvs lite mer än 1 kr/milen. Det är så du skall jämföra en dieselbil med en elbil. Och du kan använda din klimatanläggning både på sommaren och vintern.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.