2013 ska Volkswagen först lansera Up med eldrift och strax efteråt en eldriven Golf. 2012 blir ett förberedelseår för tillverkaren och en viktig del av detta är att låta allmänheten provköra de kommande modellerna.
Fyra exemplar av modellen Golf Blue E-Motion kommer därför att finnas för provkörning i Visby mellan den 2 – 6 juli.
De två första av Volkswagens kommande elmodeller kommer att följas av fler helt eldrivna bilar såväl som laddhybrider enligt tillverkaren och år 2020 planerar man att 2-3 procent av Volkswagenkoncernens totala antal bilar kommer att vara eldrivna.
– Vi tror och hoppas på ett stort intresse för att testa våra elbilar i Almedalen. Vår ambition är att de som provkör ska märka att Golf Blue-e-motion är precis som en vanlig bil att köra samtidigt som den levererar en stor portion körglädje i kombination med noll utsläpp av koldioxid, säger Marcus Thomasfolk, informationschef för Volkswagen Sverige och ansvarig för bilmärkets Almedalsaktiviteter.
Diskutera: Vad tror du om Golf med eldrift?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Golfbilar har väl alltid varit eldrivna?
Slå på trumman igen. Golf 3:an fanns ju med eldrift. En del kommuner körde med den.
Föresten har jag provkört en el-Golf i början på 90-talet. Jag har för mig att det var Nutek som hade konverterat en Golf som fanns för provkörning på Skeppsholmen i Stockholm under vattenfestivalen. Det har gått 20 år och inte mer har hänt. Nu ska man presentera elbilen igen.
Produceras elen i Golfströmmen?
Vad kan vara mer PK än att visa en "Golfbil" i Almedalen?
Audi A5 SB: Jimmie Åkesson?
Här står det mer om Citystromer.
http://citystromer.blogspot.se/search/label/Bilder%20und%20Beschreibung
http://www.la8gka.com/vw_golf_citystromer.html
Elbilar skulle vara bra på Gotland där vindkraftverken ger mycket mer än hela öns behov och elkabeln till fastlandet är för klen att klara hela elöverskottet.
Svenska Kraftnät projekterar två elkablar till Gotland om 500 MW per kabel. Projekteringen
är i sin linda och det är inte kart hur anslutning ska ske på fastlandet. Driftstagning kommer
att ske tidigast 2016. Planen är att 1000 MW förnyelsebar elproduktion ska kunna anslutas. Går att läsa här.
http://www.lansstyrelsen.se/gotland/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/Rapport%20Gotlands%20Energidialog%202011.pdf
PREVIA har en bra poäng; en elbil torde vara idealisk på Gotland. Ön är tillräckligt liten för att man ska ta sig vart som helst och hem. Vidare lämnar bilarna på Gotland sällan ön i fråga. T.o.m. jag skulle kunna tänka mig en elbil om jag bodde där.
Audi, har du varit på Gotland?
Mellan Burgs och Sundet är det ca 130 km närmaste vägen och betydligt längre via Visby.
På sommaren måste man ha AC och på vintern rejält med värme.
Det blir svårt att hinna fram och tillbaka på samma dag med en elbil.
Men åker man bara lite runt Visby och handlar kan det ju fungera.
Eller om man är turist och kör 60-80 km åt gången och kan övernatta mellan laddningarna så kan man nog hinna runt ön på någon vecka.
Erik Sandells elbil har rullat 28 000 mil på Gotland sedan 1991.
http://www.ekobogotland.se/Elpersonbil.html
Här lite mer om bilen.
http://www.gotland.se/imcms/2226
Solen står som högst i söder, och där ligger Tyskland. Mercedes har väldigt lång erfarenhet av vätgas i fordon. Men problemet ligger inte hos biltillverkarna utan hos framställning och distributionen av vätgas. Där är tekniken inte mogen än.
http://www.youtube.com/watch?v=sTFx7cX8gRQ
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.