Ett av de områden där Tesla ofta får beröm är effektiviten. Låg förbrukning innebär att det inte behövs ett lika stort, tungt och dyrt batteripaket för att uppnå en rimlig räckvidd.
Kombinerat med hög laddeffekt innebär det också att bilen kan laddas med mer räckvidd på samma tid.
Att sänka förbrukningen är en av de viktigaste utmaningarna för Renaultgruppens utvecklingschef Gilles Le Borgne. Det säger han i en intervju med Automotive News.
I dagsläget har Renaults eldrivlinor en verkningsgrad på strax under 86 procent. Som jämförelse har en vanlig förbränningsmotor i bästa fall en verkningsgrad på 30–40 procent vilket innebär att en majoritet av energin som används blir till överskottsvärme.
– Vi jobbar på nästa generation elbilar som anländer omkring 2027 och som får motorer utvecklade med Valeo. Vi hoppas kunna öka effektiviteten i motorn och kraftelektroniken till 93 procent, säger Gilles Le Borgne.
När det gäller laddning vill Renault öka effektiviten från 93 till 95–96 procent. Även det introduceras 2027.
– Vi kommer också gå över till 800-voltsteknik i den generationen vilket sänker motståndet i cellerna.
Att värma upp batteriet i förväg innan det laddas kan halvera laddtiden, enligt Renault. Men då måste föraren använda bilens inbyggda ruttplanerare och navigera till en laddstolpe.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (33)
- 25 juni 2023 OK Mäkinen - då kanske det…
- 24 juni 2023 Det finns ett kick-downläge…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.