Till 2020 ska 70% av Renault- och Nissan-bilarna baseras på CMF.
Renault och Nissan spar pengar genom att lansera olika modeller baserade på samma teknik. Förra året sänktes utgifterna med rekordhöga 3,8 miljarder euro.
Alliansen mellan Renault och Nissan växer sig starkare när samarbeten kring allt ifrån inköp till fordonskonstruktion och drivlineutveckling ökar.
Senaste Nissan Qashqai från 2014 var en de första modellerna på den gemensamma plattformen CMF. Den skalbara och modulbaserade plattformen ligger bakom stora delar av de rekordhöga besparingarna inom Renault-Nissan Alliance på 3,8 miljarder euro förra året. En uppgång från 2,87 miljarder euro året innan.
Qashqai har i år fått sällskap av Renault Kadjar som baseras på samma delar från CMF-konceptet. Även sjusitsiga Renault Espace och Nissan X-Trail samt nyligen avtäckta Renault Talisman bygger på samma komponenter.
Renaults och Nissans plattform Common Module Family (CMF).
Tidigare nämnda mellanstora och stora bilar byggs på vad Renault och Nissan kallar CMF-C/D-plattformen, men modulprincipen kommer utvecklas med två mindre plattformslösningar kallade CMF-A och CMF-B. Till 2020 förväntas 70 procent av alla bilar från Renault-Nissan Alliance baseras på samma CMF-delar.
Diskutera: Vad tycker du om Renault och Nissans samarbete?
Senaste Nissan Qashqai från 2014 var en de första modellerna på den gemensamma plattformen CMF. Den skalbara och modulbaserade plattformen ligger bakom stora delar av de rekordhöga besparingarna inom Renault-Nissan Alliance på 3,8 miljarder euro förra året. En uppgång från 2,87 miljarder euro året innan.
Qashqai har i år fått sällskap av Renault Kadjar som baseras på samma delar från CMF-konceptet. Även sjusitsiga Renault Espace och Nissan X-Trail samt nyligen avtäckta Renault Talisman bygger på samma komponenter.
Renaults och Nissans plattform Common Module Family (CMF).
Tidigare nämnda mellanstora och stora bilar byggs på vad Renault och Nissan kallar CMF-C/D-plattformen, men modulprincipen kommer utvecklas med två mindre plattformslösningar kallade CMF-A och CMF-B. Till 2020 förväntas 70 procent av alla bilar från Renault-Nissan Alliance baseras på samma CMF-delar.
Diskutera: Vad tycker du om Renault och Nissans samarbete?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Renult :)
En tråkig sanning som gäller för flertalet bilmärken, de som lever kvar alltså...
Bra för oss konsumenter, kanske så vågar man sig nu på att "känna" på en"Rännå".
Sjuka summor,..klart att tillverkarna måste se över sina kostnader och vem orkar egentligen stå ensamma?
Om samarbetet leder till fransk komfort och japansk tillförlitlighet så vore det bra! Synd bara att både Qashqai och Kadjar fått så minimala motorer... Hoppas verkligen att det kommer någon större motor, som gör bilen rättvisa.
Hej VIB ser att ni nu ändrat från Renult till Renault . Mitt föra inlägg blir då konstig för dom som inte såg er felstavning.
Jag har haft några Nissor och funderat på märket igen men nu blev jag väldigt tveksam.
I bästa fall leder det till Renault med bättre tillförlitlighet och Nissan med bättre rostskydd.
I sämsta fall blir det som på 1980-talet då Nissan och Alfa Romeo samarbetade, inte italiensk design och japansk tillförlitlighet utan tvärtom i form av Arna, en Nissan Cherry-kaross med Alfateknik under skalet.
Hej VW Polo 2012, rubriken till artikeln ändrades igår kl 17:59.
Renault och Nissan har samarbetat länge och har länge delat teknik med varandra. Förra generationen Renault Modus och Nissan Note delade plattform och motorer med varandra, och Kadjars föregångare Renault Koleos baserade sig på ett chassi från Nissan X-Trail. Dacia Duster använder fyrhjulsdrift från NIssan. Nissan har länge kört med Renaults dieselmotorer, i exempelvis Nissan Juke med flera modeller.
Och samarbetet har inte lett till att Renault och Nissan förlorat sina respektive identiteter. Även om plattformar och motorer är samma, så har de separata designavdelningar och olika märkesidentitet.
Håller med om att Nissan behöver ett bättre rostskydd. När jag för många år sedan skulle sälja min Prairie så fick den första spekulanten dörren i handen när han skulle provköra. Plåten i dörrkarmen där gångjärnen var fastskruvade hade rostat bort. Jag fick gå ner lite i pris men han köpte den. En synvinkel på det här att biltillverkarna börjar tillverka bilar med samma plattformar och övriga komponenter blir ju svårigheterna med att framhäva att vissa bilar är sämre eller bättre med andra när det bara är märkesemblemet som skiljer.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.