Nästa artikel
Renault kör på vätgas
Nyheter

Renault kör på vätgas

Publicerad 23 oktober 2019 (uppdaterad 23 oktober 2019)
Skåpbilarna Kangoo och Master får energi av bränslecell som tredubblar räckvidden.
Driften på vätgas fungerar som en räckviddsförlängare till den redan existerande elektriska drivlinan i skåpbilarna. Det kan i bästa fall tredubbla räckvidden till upp till 35 mil för Master och 37 mil för Kangoo. 

Vätgasbehållaren är placerad under bilen och inkräktar därmed inte på lastutrymme. Däremot ökar vikten med 110, respektive 200 kilo. Driften fungerar genom att en bränslecell kombinerar vätgas från bilarnas tankar med syre från luften för att producera el och därmed driva elmotorn.

Renault lyfter fram att påfyllningen av vätgas endast tar mellan 5 och 10 minuter.  

Kangoo Z.E på vätgas introduceras i slutet av detta år och Master Z.E med samma drivlina kommer någon gång under första halvåret 2020. Prisindikationen som ges är för Kangoo Z.E med vätgas, som i Frankrike kostar 48.300 euro exklusive moms men inklusive batteri och miljöbonus. Det motsvarar drygt 520.000 svenska kronor. 

I Sverige finns just nu fyra fungerande tankstationer för vätgas: I Umeå, Sandviken, Arlanda och Mariestad. Den i Göteborg är ur funktion. 

Diskutera: Vad tycker du om Renaults satsning på vätgas i små transportbilar?

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-10-23 08:39
L. Mäkinen

Räcker 37 mil för att ta sig från en station till nästa?

#2 • Uppdaterat: 2019-10-23 08:46
Klarsynt

Både vätgas och en klump batteri? Hade inte vätgas räckt, kan man tycka. Målsättningen borde vara att tillverka så lätta fordon som möjligt. Sedan finns det ju, tack vare våra politiker som bestämt sig för att satsa våra pengar på laddstationer istället för vätgastankställen, inte så många ställen att tanka vätgas på. Men jag läste om den där macken (i Jönköping?) som använder lokala solceller för att tillverka vätgas. Smart!

Men kör man transporter inom en stad så kan ju faktiskt en eller ett fåtal tankstationer räcka. Fordonet kan då också göras väldigt lättviktigt och därmed energisnålt.

.

#3 • Uppdaterat: 2019-10-23 08:52
K_Klabbe

Snyggt! Även om totala räckvidden på dessa inte var så mycket att hurra för. Sådana här räckviddsförlängare tror jag att vi får se mer av. Batteri för vardags/stadskörning och kanske bränslecell för långresor där batteriet inte räcker till. Iaf med dagens teknik så tror jag det är en bra idé.

#4 • Uppdaterat: 2019-10-23 10:08
saabnisse

@Klarsynt, den teknik som används bygger på drift med en elmotor, den får sin energi från ett batteri som i sin tur laddas med bränsleceller. Skulle motorn få energi direkt från cellen skulle det inte bli särskilt hög effekt till framdrift. Man kan ersätta batteriet med en superkondensator som energilager, men det blir säkert dyrare, men lika tungt.
Det är en teknik med mycket låg totalverkningsgrad, skulle det bli många vätgasbilar vore det ett enormt energislöseri.

#5 • Uppdaterat: 2019-10-23 10:56
L. Mäkinen

Tänk om de hade haft en bränslecell för etanol istället. Då hade man kunnat tanka på Systembolaget och till och med köpa bränsle i min by.

#6 • Uppdaterat: 2019-10-23 11:45
saabnisse

Ja Mäkinen, då hade nog de gamla putterburkarna från 80-talet, som blev ersatta av direktimporten, kommit till användning igen.
Men det pågår utveckling av celler för etanol/metanol och om man lyckas är ju infrastrukturen redan utbyggd!
Betydligt vettigare än vätgas i gasform.

#7 • Uppdaterat: 2019-10-23 15:35
Klarsynt

@saabnisse

Aaah, så det är en liten batteriklump alltså? Ingen stor heffaklump?

.

#8 • Uppdaterat: 2019-10-23 20:43
Audi A5 SB

Klarsynt går från klarhet till klarhet. "Blodsbatteriet" i en sådan här bil väger ca 60 kg. Svider det lite?

#9 • Uppdaterat: 2019-10-24 17:24
Tjalle

Kina har sedan en tid upphört med subventioner för rena elbilar, och ger subventioner till bränslecellsbilar.
Sedan några år kan vätgas effektivt produceras mha el - ex sol-el. Lokalt eller centralt.
Bränslecellen är "slö", varför batteri för snabb förbrukning/effekt behövs.

Jag känner till 5 tillverkare som inom 3-4 år kommer att producera bränslecellsbilar.

Minst två producerar redan: Toyota och Hyundai.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.