Renault Clio 220 EDC Trophy kommer till sommaren.
Renault Clio RS evolverar till en en mer renodlad banracer med tillägget Trophy i modellnamnet.
Vi Bilägare provkörde nya Renault Clio RS förra året och till 2015 erbjuds modellen även som Trophy-version. Ett bandagsutförande som länge förknippats med Mégane RS.
Bensinmotorn på 1.6 liter har fått större turbo och toppeffekten har ökat från 200 till 220 hästkrafter. Dubbelkopplingsväxellådan, som är standard, ska nu ge upp till 30 procent snabbare växlingar. Start/stopp-systemet fungerar som vanligt i ”normalt”-körläge, men i ”Sport” och ”Race” är det frånkopplat.
Chassit är 20 mm lägre fram och 10 mm lägre bak och modellen har fått ännu fastare stötdämpare. Styrningen har snabbast upp (från 14.5:1 till 13.2:1) och ska ge bättre precision.
Michelin Pilot Super Sport i storlek 205/40-18 är standard. Interiören är Trophy-präglad med kolfiberdetaljer, mattkromade luftutsläpp istället för röda och eluppvärmda sportskinnstolar.
Säljstart i Europa i juni och riktpriset är under 30 000 euro.
Diskutera: Vad tycker du, är nya Clio RS Trophy kul eller bara onödig?
Bensinmotorn på 1.6 liter har fått större turbo och toppeffekten har ökat från 200 till 220 hästkrafter. Dubbelkopplingsväxellådan, som är standard, ska nu ge upp till 30 procent snabbare växlingar. Start/stopp-systemet fungerar som vanligt i ”normalt”-körläge, men i ”Sport” och ”Race” är det frånkopplat.
Chassit är 20 mm lägre fram och 10 mm lägre bak och modellen har fått ännu fastare stötdämpare. Styrningen har snabbast upp (från 14.5:1 till 13.2:1) och ska ge bättre precision.
Michelin Pilot Super Sport i storlek 205/40-18 är standard. Interiören är Trophy-präglad med kolfiberdetaljer, mattkromade luftutsläpp istället för röda och eluppvärmda sportskinnstolar.
Säljstart i Europa i juni och riktpriset är under 30 000 euro.
Diskutera: Vad tycker du, är nya Clio RS Trophy kul eller bara onödig?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
VAd är onödigt? Men den blir för dyr. Hellre en Seat Leon Cupra.
Efter ha jobbat med Renault och en hel rad med clio är det mej obegrpligt hur ens någon kan köpa skiten. De går jusönder stup i kvarten med alla möjliga som omöjliga fel. Men 220 hästar är väl inte fel ( när och om de fungerar)..
Bilnerd kanske jobbat med gamla rostiga renault clion från 90 talet som varit väldigt missköta, dagens renault håller mycket bra kvalitet, köper hellre franskt skit än tyskt eller annat icke franskt åbäke ;-)
Host host.. Kvalitet o renault är inte samma sak. Clio är så fyllda av fel att de inte borde ha fått säljas. Det är min erfarenhet när jag jobbade på bilia. Och det var bilar byggda på 2000 talet o framåt också. Men en sak har blivit bättre och det är rostskyddet. Där har renault lyckats. Men elektroniken.. Oj oj..
Bilnerd, Renault Clio IV introducerades på marknaden hösten 2012 som 2013 års modell och Renault lämnar 5 års nybilsgaranti på den. Det är samma plattform, chassi och motorer som Nissan använder. Jag har inte sett några rapporter som stödjer din uppfattning om att Clio IV skulle ha dålig kvalitet. Jag får intrycket att du dömer den senaste Clion efter gamla och äldre modeller och inte har sett att det är helt olika bilar.
Och jag har inte haft något fel på elektroniken i mina Renault eller något annat fel heller utöver vanlig service. Ingen av mina Renault har gått sönder en gång i kvarten, du hävdar alltså att Renault går sönder 4 gånger i timmen? Jag undrar varifrån den statistiken kommer ifrån, Bilprovningen mäter ju inte antal fel i timmen plus att Bilprovningen inte ens har fullständig och komplett felbild av bilar så jag förstår inte hur du kan få fram en gång i kvarten = 4 gånger i timmen = 96 gånger på ett dygn. En Renault skulle alltså gå sönder 96 gånger per dygn enligt dig?!
Min senaste Renault var en Mégane kombi -04, fungerade hur bra som helst. Jag tror knappast att den senaste generationen av Clio är sämre. Jag skulle absolut kunna tänka mig en Renault igen, och nya Clio är en trevlig och snygg bil - särskilt kombiversionen är ju fräck. Renault gör även trevliga dieselmotorer.
Bilnerd, Renault har iaf tillräckligt hög kvalitet för att Mercedes ska samarbeta med dem och använda Renaults drivlinor, elektronik och plattformar. Så i Mercedes mindre bilar (A och B-klass) så finns Renault-DNA. Renault expanderar sin nya serie av små 3-cylindriga motorer och Mercedes kommer använda dem. Mercedes och Renault ingick i en allians om samarbete för flera år sedan, därför att Mercedes sökte Renaults småbilskompetens. Mercedes får Renaults mindre motorer, elektronik och lösningar, medan Renault får Mercedes större motorer till Infinity (Nissan).
Ser trevlig ut men inget mer än så,hellre en modern o snyggare Cupra eller Octavia RS.
Raphael. Det mesta är väl relativt. Och du har rätt i att jag inte jobbat så mycket med nyare clio. Megane från 2004. Du menar alltså på allvar att du aldrig bytte fönsterhiss i den? Det måste vara det enda exemplaret i hela världen där fönsterhissarna aldrig bytts. Det är i så fall den andra bilen du tar upp som inte drabbats av några klassiska renaultfel. Du måste ha en otrolig tur när du köper dina bilar...
Bilnerd: Det var på megane scenic 04 års som plastclipsarna inte höll som bytes mot bättre på garantin, på senare modeller fanns inte problemet, vajermekanismen är heller inte bra då vajern brukar gå av, då är det bättre med kugghjulsmekanism inga vajrar som trasslar eller går av ;-)
Var det inte en scenic som det var frågan om? Och renault tog det på garantin. Men det var först när man gjorde om plastclipset som det höll ihop.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.