Det är två år sedan Renault visade upp en modern och eldriven version av klassiska småbilen Renault 5. Nu tar modellen ett steg närmare serieproduktion när den visas upp på Genèvesalongen.
Renault hakar därmed på samma typ av retrodesign som konkurrenterna Mini Cooper och Fiat 500 – ett ganska enkelt knep som äldre biltillverkare kan ta till för att skapa intresse kring en ny modell. Renault kallar designen för ”retrofuturistisk”.
Renault 5 bygger på en plattform kallad AmpR Small och som utvecklats av Renaults elbilsdivision Ampere. Bilen mäter 3,92 meter på längden vilket gör den längre än Fiat 500, men kortare än den kommande Volkswagen ID.2.
Renault 5 kommer i tre olika versioner med samma elmotor, som ska vara kompaktare än tidigare elmotorer: 95 hk och 215 Nm, 122 hk och 225 Nm eller 150 hk och 245 Nm. Snabbladdningseffekten är 80 eller 100 kW.
Bilen finns med två olika batteripaket: 40 eller 52 kWh, som ger en räckvidd på 30 respektive 40 mil enligt WLTP-körcykeln.
Det finns också stöd för både V2L- och V2G-teknik, vilket innebär att bilen kan dela med sig av strömmen både till andra prylar och till elnätet. Den funktionen finns inte för den svenska marknaden vid lanseringen, men kommer senare.
Instegspriset i Europa ska ligga på 25 000 euro. Tillverkningen sker i Frankrike.
Kommentarer till artikeln (58)
- 2024-02-28 14:01 Nisse. Ja det var väl mest…
- 2024-02-28 12:26 Christer skrev: Det finns…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.