Bilförsäljningen fortsätter att rasa i Sverige. Under november månad sjönk registreringarna av nya bilar med 36,4 procent - en rekordstor nedgång.
- Finanskrisen och den försvagade konjunkturen slår nu igenom med full kraft på bilmarknaden, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden. Man får gå tillbaks till krisåret 1993 för att hitta en månad med större nedgång av personbilsregistreringarna.
Under november månad registrerades 17 6161 nya personbilar i Sverige. Det är en minskning med 36,4 procent i jämförelse med samma period i fjol. Hittills i år, januari-november har registreringarna minskat med 14,2%.
- Politikernas förslag om förtida borttagande av olika stimulanser för miljöbilar har skapat förvirring och oro på marknaden och bidragit till nedgången, säger Bertil Moldén.
Utvecklingen oroar bilorganisationen BIL Sweden - som kräver krafttag för att stoppa raset.
- Utvecklingen är mycket oroande och regeringen måste nu snabbt vidta åtgärder för att stimulera marknaden och dämpa den dramatiska nedgången inom den för svensk ekonomi och sysselsättning så viktiga fordonsbranschen. Ett exempel på en sådan åtgärd är att införa en särskild "skrotmorot" för att få bort gamla bilar med dåliga miljö- och säkerhetsegenskaper från de svenska vägarna, säger Bertil Moldén.
Trots att bilförsäljningen sjunker ökar försäljningen av miljöbilar. Men vid BIL Sweden finns det ändå en viss oro inför nästa år.
- Miljöbilarna fortsätter att gå mot strömmen och ökade med 7 procent samtidigt som totalmarknaden minskade med 36 procent. Det finns dock anledning att känna oro inför 2009 då flera miljöbils-stimulanser dras in i förtid. Det gäller slopad miljöbilspremie från 1 juli nästa år, slopad gratis boendeparkering i Stockholm och att miljöbilar som nyregistreras från årsskiftet skall betala trängselskatt. De indragna stimulanserna för miljöbilsköpare under 2009 är mycket olyckligt och införs i ett läge när bilmarknaden istället borde stimuleras, säger Bertil Moldén.
Nyregistreringarna av personbilar med koldioxidutsläpp på högst 120 g/km minskade under november med 2,5 %. Bilar med max 140 g/km koldioxidutsläpp minskade med 17,1 %. Andelen bilar med koldioxidutsläpp på högst 140 g/km var 18,5 % i november i år jämfört med 14,2 % november förra året.
Under november månad registrerades 17 6161 nya personbilar i Sverige. Det är en minskning med 36,4 procent i jämförelse med samma period i fjol. Hittills i år, januari-november har registreringarna minskat med 14,2%.
- Politikernas förslag om förtida borttagande av olika stimulanser för miljöbilar har skapat förvirring och oro på marknaden och bidragit till nedgången, säger Bertil Moldén.
Utvecklingen oroar bilorganisationen BIL Sweden - som kräver krafttag för att stoppa raset.
- Utvecklingen är mycket oroande och regeringen måste nu snabbt vidta åtgärder för att stimulera marknaden och dämpa den dramatiska nedgången inom den för svensk ekonomi och sysselsättning så viktiga fordonsbranschen. Ett exempel på en sådan åtgärd är att införa en särskild "skrotmorot" för att få bort gamla bilar med dåliga miljö- och säkerhetsegenskaper från de svenska vägarna, säger Bertil Moldén.
Trots att bilförsäljningen sjunker ökar försäljningen av miljöbilar. Men vid BIL Sweden finns det ändå en viss oro inför nästa år.
- Miljöbilarna fortsätter att gå mot strömmen och ökade med 7 procent samtidigt som totalmarknaden minskade med 36 procent. Det finns dock anledning att känna oro inför 2009 då flera miljöbils-stimulanser dras in i förtid. Det gäller slopad miljöbilspremie från 1 juli nästa år, slopad gratis boendeparkering i Stockholm och att miljöbilar som nyregistreras från årsskiftet skall betala trängselskatt. De indragna stimulanserna för miljöbilsköpare under 2009 är mycket olyckligt och införs i ett läge när bilmarknaden istället borde stimuleras, säger Bertil Moldén.
Nyregistreringarna av personbilar med koldioxidutsläpp på högst 120 g/km minskade under november med 2,5 %. Bilar med max 140 g/km koldioxidutsläpp minskade med 17,1 %. Andelen bilar med koldioxidutsläpp på högst 140 g/km var 18,5 % i november i år jämfört med 14,2 % november förra året.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är dags att Sverige flyttar arbetstillfällen från nyproduktion till återvinning och miljöarbete. Vi måste ta hand om det som vi producerar istället för att bara producera nytt hela tiden. Här finns mycket att göra och det kan även vara ekonomiskt lönsamt plus miljömässigt bra. Återvinnings- och miljöbranschen är en framtidsbransch för nya arbetstillfällen, detta kan dra Sverige ur krisen - att använda redan tillverkade resurser bättre.
Jag tror att det är dom höga räntorna som gör att folk inte köper nya bilar. Sedean om du har en rätt så ny inbytesbil och får ett inbyte på den som känns som hån, då byter man inte utan kör några år till istället. Många sitter med treårsbilar som har tappat för mycket i värde i inbyte. Har du en saab 95 eller v70 idag med bensinmotor så är det kört med bra inbytespris- Sedan har Miljöbilspremien aldrig varit en gratis peng från staten utan i rättvisanans namn bara en momsrabatt på 10 000 kr, för köper jag inteng bil så får staten inte in några momspengar.
N
r det gäller miljöbilar så köper man idag för att slippa vägtullarna i stockholm till år 2012. att alla sedan kör med bensin istället för etanol gör det hela ännu mera komiskt. Vinst för milön =o
Svr till RAPHAEL MABO.
Jag håller helt med dej.
Vi måste börja att rensa upp i allt det vi kasserar.
Trots osäkerhet gällande vad för typ av ny bil man ska satsa på, i milöhänseende, har det sålts bra med bilar fram till i våras. Sedan har det rasat och efter sommaren har bilförsäljningen i stort sett dött. Varför?.. Räntor.. ja men det är nåt som ändrats de senaste månaderna bara. Jag tror en del beror på att vi nu väntar på nya produkter som är mer miljövänliga och mer bränsleeffektiva. Efter fiaskot med E85, som nu är dyrare att köra på än bensin, så är osäkerheten ännu större vad gällar vilken bil man ska köpa. En hybrid med en liten diesel eller bensinmotor i samverkan med elmotor verkar vara det vi alla väntar på. Men allvarligt, vem fan vill ha en Prius som den ser ut..?
Jag kör fortfarande min etanolbil på E85. Nedgången i E85-försäljningen var trots allt 24%, inte 100%. Alla etanolbilsägare har inte slutat tankat E85. Förresten har det ibland låtit i media som att etanolbilsägare aldrig någonsin tankar E85. En nedgång från inget till inget är noll procent.
MAN KUNDE INFÖR EN NY LAG FRÅN O MED 2009 FÅR DET INTE SÄLJAS NÅGRA NYA BENSINSLUKANDE BILAR .BARA DOM SOM LIGGER PÅ FÖRBRUKNING 0,5-0,7.
DÅ HADE DET VARIT BÄTTRE FÖR MILJÖN OCKSÅ. MINDRE UTSLÄPP AV CO HALT.
Jag tycker att det är oerhört beklämmande att den skattefinansierade sektorn köper japanska Pellejönsbilar framför våra egna märken samtidigt som man "värnar" om den svenska arbetskraften ska förbli inhemsk dvs att produktionen av varor ska stanna kvar i Sverige. Alla konsumenter borde bojkotta tex Toyota så länge de ej tillverkas i Sverige eftersom varje köpt Toyota innebär att motsvarande svensk arbetare ej får producera en svensk bil tex en SAAB eller Volvo. Av detta följer att den svenske bilarbetaren tappar i lön så länge som vi köper Toyota istället för SAAB eller Volvo och i förlängningen blir de svenska bilarbetarna med sina drygt 180 000 svenska underleverantörer på SAAB och Volvo arbetslösa samtidigt som de måste försörjas.
Hur kan det komma sig att svenska staten och vi bilkonsumenter vilja medverka till att vi blir arbetslösa? Förstår vi inte bättre eller behöver vi konsumenter undervisas i konsumtionsval och de konsekvenser ditt och mitt val får för välfärden?
Nä, låt oss fatta ett beslut inom oss att vi vill ta ansvar för våra medmänniskor och miljö genom att köpa de varor och tjänster som produceras inom landet och samtidigt minska transporterna av bilar och dess reservdelar under dess livslängd tex Toyota som har transporterats ca 2 200 mil innan de till slut hamnar i Sverige.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.