Nästa artikel
Rekordresultat för Volvo XC90 i krocktest
Nyheter

Rekordresultat för Volvo XC90 i krocktest

Publicerad 2 september 2015 (uppdaterad 2 september 2015)
XC90 vann kampen mot Audi Q7 i senaste krocktesten av NCAP.
För Volvo är säkerheten en käpphäst. I Euro NCAP:s senaste testomgång verkar ingenjörerna bakom storsuven XC90 fått lön för mödan.
Fem stjärnor av fem blev totalbetyget när Volvo XC90 krocktestades nyligen. I delmomentet vuxenskydd blev betyget 97 av 100 och när det gällde förarstödssystem blev resultatet 100 av 100. Det är första gången en bil når upp till den poängsumman.

XC90 fick inte riktigt full pott i kategorin fotgängarskydd. Här ansågs bäckenområdet hos fotgängare vara speciellt utsatt. Trots att Volvo har ett autobromssystem för fotgängare och cyklister, togs det inte med i resultatet, eftersom Euro NCAP ska börja testa dessa system först 2016. Skydd av barn uppmättes till 87 procent.

Hack i häl efter Volvos poäng kom Audi Q7. Den tyska suven fick även den fem stjärnor av fem, men hade något lägre betyg i delmomenten än XC90. Till exempel blev det 76 poäng i förarstödssystem, där Volvo hade 100.

Andra bilar som krocktestades i samma omgång var familjevänliga MPV:erna Ford S-Max och Galaxy, samt Volkswagen Touran. Alla fick fem av fem stjärnor. Även Toyota Avensis visade sig vara ett bra val för familjen, med fem av fem stjärnor. Också Renault Kadjar fick full pott i krocktestet.

Två testade bilar som missade en stjärna var crossovern Mazda CX-3 och pickupen Mitsubishi L200. Det som drog ner betyget i båda fallen var avsaknaden av autobroms, på L200 fanns det inte als och för Mazdas del fanns det inte som standard.

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-09-02 14:06
N-iklas

Denna typen av bil har naturliga fördelar bara genom sin storlek och karossform, hur stor del av det ligger till grund för resultatet?

#2 • Uppdaterat: 2015-09-02 15:40
hoff

CX-3 är standardutrustad med autobroms i Sverige.

#3 • Uppdaterat: 2015-09-02 16:17
Onehp

Trodde NCAP testade med 40% av fronten mot ett deformerbart hinder, men på bilderna är hela fronten intryckt mot en betongvägg? Vilken testmoment är det?

För övrigt motsvarar ovanstående ungefär som om man frontalkrockar med en likadan (identisk) bil i samma hastighet.

#4 • Uppdaterat: 2015-09-02 16:26
L West

Har för mig att tester med hela fronten (100% överlappning) görs mot ett betongblock på ca 50 ton.

#5 • Uppdaterat: 2015-09-02 16:41
hullsjön

Ja Kineserna är duktiga på bilar, men det är klart den blir ju återkallad hela tiden så nånting måste väl vara skapligt

#6 • Uppdaterat: 2015-09-02 17:43
Aeroild

I Vi Bilägares test gis Mazda CX-3 fire poeng på sikkerhet, mens Suzuki Vitara og Jeep Renegade gis tre poeng. Av Euro NCAP får CX-3 fire stjerner, mens Jeep Renegade og Suzuki Vitara gis fem stjerner. Kan Vi Bilägare mer om sikkerhet enn Euro NCAP?

#7 • Uppdaterat: 2015-09-02 19:02
N-iklas

Tänkte bara på Opel Mokka, när den fick enastående höga siffror sas det att det bara berodde på karosstypen och inget annat, på något sätt får man en känsla av att man inte är lika benägna att förklara Volvons resultat med samma argument.
Nu plötsligt spelar karosstypen ingen roll...

#8 • Uppdaterat: 2015-09-02 19:15
John2008

Vad händer när en Volvo XC90 krockar med en annan bil och då speciellt en småbil? Hur går det för de åkande i en mindre bil än Volvon?

#9 • Uppdaterat: 2015-09-02 20:40
Styggavargen

Just därför är jag emot dessa stora SUV's, vikt på över 2 ton... säkert bra för dem som sitter i dessa men alla andra då? Förr var man ganska säker i en Golf eller motsvarande, det förändras snabbt nu när allt fler köper dessa tunga SUV's och MPV:er. Vi pratar om fordon som börjar på ca 1700-1800 kg och sedan fortsätter det bara uppför, vart kommer det att sluta? Man har sett en hel del F150 på senaste tiden, den är minsta modellen i USA. Medelvikten på ett nytt fordon i USA var 2 ton år 2003... och jag kan nog säga att vi är på väg i rasande fart mot den nivån även här i Sverige.

#a • Uppdaterat: 2015-09-02 20:46
Styggavargen

N-iklas, varför skulle SUV karossen vara bättre? Snarare tvärtom, kortare deformationszon är sämre. Mer vikt på ett fordon ställer större krav på att kunna hantera krafterna. Volvo har nog fått jobba väldigt hårt för att få denna XC90 klump att kunna hantera den stora massan. Folksams statistik som visar att Volvo är säker har nog gynnats av att deras bilar är tyngre än andra märkens och därför får de bra resultat i verkliga olyckor som är det som Folksam tittar på. Jag förringar inte Volvo's säkerhet på något sätt, men deras minsta modell V40 väger över 1500 kg...det är mycket för en så pass liten bil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.