Under hösten nådde försäljningen toppnotering för i år då 88.101 dieselbilar bytte ägare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Tror du att försäljningen av begagnade dieselbilar kommer att vara fortsatt stark?"
Det beror nog till stor del på vad som händer med oljepriset. Skulle det stiga kraftigt så ökar förmodligen efterfrågan på bränslesnåla bilar igen.
Klart att beggad diesel säljer bra då det aldrig har varit så billigt att köpa begagnad diesel som idag och det går att göra riktigt bra affärer. Utbud och efterfrågan är marknadsekonomi 1A och just nu är är utbudet av begagnade dieselbilar enormt stort och betydligt större än efterfrågan. Vilket gör att priserna sjunker rejält. Något som ytterligare pressar ner priserna är en stor osäkerhet om dieselns fortsatta vara eller icke vara.
Vinnare är de idag som köper en eller ett par år beggad diesel för nästan inga pengar alls och som tänkt sig ha bilen ett tag. Förlorare är den som tar ut en ny dieselbil idag eller tänkt sig sälja sin något år gamla diesel.
Hotet om dieselförbud i våra större städer bidrar till en perfekt omfördelning: stadsborna som kör lite byter till el och landsortsbor som pendlar långa sträcker övertar deras knappt begagnade dieslar.
Vartt ska stockholmarna som bor i stan ladda elbilarna?
Det var en artikel i DN om att riskerna med diesel överdrivs enligt forskare.
https://www.dn.se/ekonomi/motor/forskare-tonar-ner-miljolarm-om-dieselbilar-1/
Lawett. Dieselförbud finns endast hos rubriksättarna. I verkligheten finns det begränsningar på äldre bilar med dålig avgasrening i många städer. Gäller både bensin och diesel. Undantaget är Oslo som har rätt att porta diesel de dagar som luftkvaliten är för dålig.
Axa.
Det har historiskt sett förekommit "vetenskapliga artiklar" och uttalanden från "forskare" i ett antal kontroversiella frågor. Den blyade bensinen uppmärksammades redan på 1920-talet som en hälsofara. Det tog mer än femtio år att bli av med eländet pga "vetenskapliga" studier och "respekterade" forskares ställningstaganden. Vissa av dessa forskare var därtill inblandade i tobaksindustrins nedtoning av hälsoriskerna vid rökning. Det handlar primärt om pengar. Det är idag ingen större match att beställa ett "sanningsdokument" som gagnar föreliggande intressen.
Nu börjar svarte petter, vem ska bli stående med halvnya hälsofarliga dieselbilar. Axa, när en enstaka forskare får ett uppslag i Sveriges största tidning kallas det "falsk balans". Dvs den som säger tvärt emot alla andra blir medialt intressant och får oproportionellt utrymme.
Inte så konstigt att det säljs många beg dieslar eftersom de lite nyare beg bilar som kommer ut på marknaden idag speglar nybilsförsäljningen för typ 2--5 år sedan - och då gällde ju nästan bara dieslar - påhejade av staten som "miljö-bilar", tyvärr.
Usch ja, vill man ha en halv ny begagnad bil idag är det mest diesel. På bara 4-6 år så ändrades allt ifrån bensin till diesel. Märkligt om man tänker efter. Men mycket av de nya bilarna kommer genom tjänstebilsmarknaden, det är där trender mm styr. Men vad skall vi göra med alla dessa dieselbilar, att bara ställa dem i ett hörn i en bilhall är inte direkt någon lösning.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.