Nästa artikel
Regeringens plan för att göra hemmaladdning enklare
Nyheter

Regeringens plan för att göra hemmaladdning enklare

Publicerad 18 januari 2021 (uppdaterad 13 september 2021)
Fler ska kunna ladda elbilen hemma. Därför körs en ny utredning igång, uppger regeringen.

Många som funderar på att byta till elbil kan antingen ladda den hemma eller på jobbet. Men för den som inte har den möjligheten är det inte lika enkelt, och i vissa fall sätter föråldrad och krånglig byråkrati stopp för hemmaladdning.

Nu får Energimyndigheten i uppdrag att titta närmare på olika lösningar för att fler ska kunna ladda elbilen hemma.

”För boende i flerbostadshus, för boende med parkering i en samfällighet eller för dem som parkerar på gatan är det idag ofta svårare att få tillgång till laddinfrastruktur än för boende i villa med egen parkering”, skriver regeringen i ett pressmeddelande.

Utredningen ska vara klar senast den 30 augusti 2021.

– Det ska vara enkelt att ladda elbilar, också för dem som bor i flerbostadshus eller har gatuparkering. Vi ser hinder som ska lösas, säger energiminister Anders Ygeman (S).

Läs också: Detaljen du måste ha koll på med nya laddbidraget

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2021-01-18 09:10
lsoderlund

Det är här det fallerar. Jag har egentligen inga problem med att man försöker ordna detta för dem som inte kan ladda hemmavid, eller på sitt arbete. Men här måste faktiskt kostnaderna för detta "vansinnesprojekt" (detta har alla skeptiker påtalat från början och nu vaknar Mp och regeringen), finansieras av dem som skall använda produkten, dvs dessa publika ladd-stolpar. Detta betyder således inte billig el för dem som vill ladda, utan faktiskt totalkostnaden för hela infrastrukturen, elen samt eventuella skador och skadegörelse (som kommer bli stor).
Detta vill inte jag som skattebetalare min kommun (huvudstaden) att mina skattepengar skall gå till, mina skattepengar skall i kommunen gå till att garantera ett tryggt samhälle, med bra skola, sjukvård och äldrevård. Om kleti och pleti i stadskärnor vill köra elbil får kostanden för laddning ligga på dem enbart och då sett till totalkostnad utslaget på kWh, om så inte är fallet så får staden/kommunen dra fram stolpe till min villa med.

#2 • Uppdaterat: 2021-01-18 09:26
Desmoholic

Isolerlund, det är såhär det fungerar i en demokrati. Du kan ondgöra dig hur mycket du vill över att dina skattepengar går till detta, likaså kan de som bor i hyresrätt ondgöra sig för hur deras skattepengar går till ROT-avdrag för renoveringar i Villor så som din.

#3 • Uppdaterat: 2021-01-18 09:47
Styggavargen

Haha, så sant... svårt att kontrollera vart alla skattekronor tar vägen. Jag är bara less på alla dessa långdragna utredningar som regeringen håller på med, de blir dessutom oftast dåliga utredningar som inte gör att något blir bättre. Varför måste man ha en laddstolpe vid varenda hem? Bygg laddstationer som tex dagens bensin mackar, svårare är det inte. En bil kommer ca 20-30 mil när den körs i stadsmiljö, det innebär max 1 laddning/vecka för denna bilen. Vissa jag känner som bor i större stad åker på helgen ut till McDonalds på ett affärscentrum och laddar sin Tesla där, sedan klarar de sig minst 1 vecka till. Om jag nu hade en elbil hemma vid mitt hus skulle jag vara tveksam om jag laddat den varje dag, kanske till helgen..sedan klarar den lugnt alla resorna på nästa veckas vardagar.

#4 • Uppdaterat: 2021-01-18 11:03
Grosser

Ett välkommet initiativ, kanske det går att få ett slut på alla låsningar och knutar som stoppar hemmaladdning.

#5 • Uppdaterat: 2021-01-18 11:04
Ingemar Bohman

Miljöpartiet vill att skattemedel skall gå till elbilar ock hybridskam bilar,
inte till skolor, sjukvården och äldrevården där de behövs pengar.

#6 • Uppdaterat: 2021-01-18 17:04
Lasse L-on

Jag har inga planer på elbil på några år. Jag har inget egenintresse i detta.
Jag skulle vilja ha ett system där de som har egna solceller som genererar intermittent elkraft att de ska kunna få tillgång till sin egen elkraft även om man laddar på arbetet. Det skulle göra detta med intermittent kraft kan jämna ut effekttoppar i elkraftsystemet istället för att alla ska ladda på kvällen när man kommer hem.

#7 • Uppdaterat: 2021-01-18 17:41
Henrik M

haha, Lsoderlund, vilket härligt resonemang......så du använder inte en endaste skattekrona du inte själv betalat in? Tänk om alla resonerade så, ska man då bara få sjukvård till motsvarig kostnad av skatten du betalat in, sen kommer resten på räkning?
Sen oavsett vad du tycker eller inte så har alla nytta av att det blir fler elbilar......du kanske skiter i vad du andas in, men dina barn eller barnbarn som kanske får andas in mindre med avgaser på sin väg till skolan, kan det kanske vara värt nån skattekrona? Eller du skiter i dem med?

#8 • Uppdaterat: 2021-01-18 18:18
Carl Trefalt

Det ska vara enkelt att ladda en elbil.

#9 • Uppdaterat: 2021-01-18 18:27
Thomazon

Henrik M. Naturligtvis skall elbolagen driva detta precis som bensinbolagen alltid har gjort. Detta är ingen så kallad allmännytta som skall skattefinansieras. Väldigt många äger ju ingen bil alls och de flesta bilägare har ingen elbil.

#a • Uppdaterat: 2021-01-19 08:00
ELvis

Egentligen vill inte jag betala ett öre i skatt till sjukvården som krävs pga alla som dagligen kör bränslebilar i tätort.

Med ert resonemang så måste det gå att ordna ;-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.