Sedan några år kan bilägare som har en elbil eller laddhybrid och vill kunna ladda den hemma få bidrag från Naturvårdsverket. Den som vill installera en laddbox kan ansöka om bidrag på upp till 10 000 kr för själva laddboxen och arbetskostnaden.
Men nästa års görs systemet om. Nu blir det Skatteverket som ansvarar för avdraget, och precis som med rot-avdraget dras pengarna av direkt på fakturan från leverantören. Bilägarna behöver alltså inte ansöka särskilt om bidrag.
Den som använder det nya ladda hemma-bidraget kan få avdrag på upp till hälften av kostnaden eller högst 50 000 kr per person och år.
Samma faktura
Vissa tycker det låter som att systemet förenklas, men det finns också en viktig nyhet att tänka på. Både material och arbetskostnad måste finnas på samma faktura för att avdraget ska gälla, och det innebär i klartext att samma företag både måste sälja och installera laddboxen.
”Allt ska framgå på fakturan från företaget, både kostnaden för material och arbetskostnad. De gör avdraget för skattereduktionen direkt på fakturan och skickar sedan in ansökan”, skriver Skatteverket på sin Facebooksida.
Köp själv – inget bidrag
För att komma runt problemet kan en privatperson köpa vilken laddbox som helst för egna pengar och sedan anlita en elektriker för att installera den. Men då gäller bara det vanliga rot-avdraget för installationen som är på högst 30 procent av arbetskostnaden – bilägaren får alltså inget bidrag eller avdrag för själva laddboxen.
Yngve Gripple, som är rättslig expert på Skatteverket, bekräftar för Vi Bilägare att elbilsägarna inte kan göra något avdrag i deklarationen om de köper något själv ”vid sidan av” installatörens faktura.
”Man kan inte få skattereduktion för material, det vill säga laddstationen eller annat, man själv köpt separat, det är bara installatören som kan begära utbetalning från Skatteverket för det som omfattas av fakturan, inklusive arbetskostnad och material”, skriver han i ett mejlsvar.
”Tryggare för kunden”
För en elfirma innebär det nya avdraget inga konstigheter alls, enligt Fredrik Byström Sjödin som är teknisk expert inom elsäkerhet och installationsteknik på branschorganisationen Installatörsföretagen.
– Elfirman tillhandahåller och säljer redan i dag materiel av alla slag, inklusive laddboxar. Det är inte så ofta som kunden tillhandahåller materielen och det brukar heller inte vara så lyckosamt. Det här är en bättre lösning för både elfirman och kunden som vet vart man ska vända sig om något går fel, säger han till Vi Bilägare.
På vilket sätt blir det enklare för bilägaren?
– Det är alltid tryggare för kunden med en leverantör i stället för två. Då vet man vem man ska vända sig till. Med två parter kan de alltid börja skylla på varandra.
Läs också: Laddbox till elbilen eller laddhybriden: Detta ska du tänka på
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.