I augusti i år kom beskedet att de avsatta pengarna för miljöbilsbonus 2021 var slut och utbetalningarna sattes på paus i väntan på nya medel. En nyhet som kanske gjorde många elbilsspekulanter eller laddhybridköpare oroliga.
– Den oro som bilägare känner inför detta finns ingen anledning till, säger miljö- och klimatminister Per Bolund (MP), samtidigt som han förkunnar att regeringen i höständringsbudgeten skjuter till 1,9 miljarder kronor till kassan för bonusutbetalningar.
– Det här är ju verkligen ett kärt besvär. Vi är oerhört glada över att svenska folket nu väljer att köpa bilarna med lägst utsläpp och de ska naturligtvis få den klimatbonus de räknat med, säger Per Bolund.
I budgeten för 2022 har regeringen gjort utrymme för 550 miljoner kronor i klimatbonus. De har också lagt fram ett förslag på att skärpa gränserna i skattesystemet bonus/malus under 2022.
I nuläget har den som köper en ny bil med ett koldioxidutsläpp på högst 60 g/km vid blandad körning rätt till miljöbilsbonus. Beloppet är som högst 70 000 kronor för den som köper elbil eller vätgasbil med nollutsläpp och bonusen minskar sedan vid köp av laddhybrid, beroende på koldioxidutsläpp. Gasbilar får 10 000 kronor i bonus.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (16)
- 7 september 2021 lsoderlund skrev:…
- 7 september 2021 EnannanRobban skrev: Det är…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.