Bonussökande bilister kan andas ut. Nu kommer det troligtvis mer pengar.
Regeringen vill fylla på klimatbonuskassan med 1,9 miljarder kronor
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-09-06 14:52
Bonussökande bilister kan andas ut. Nu kommer det troligtvis mer pengar.
Kommentarer
Varför skriver ni inte om att fordonsskatterna kommer höjas IGEN p.g.a. detta?
Ni väljer verkligen ut hur ni ska vinka detta, man kan tro att även ViB infiltrerats av militanta miljöpartister.
Snacka om att göra livet svårt för dom som bor i glesbygd och barnfamiljer. Detta utöver kommande vansinneshöjningar av bränsle. Och NEJ, alla människor har inte råd att bara köpa en ny bil eller flytta in till stan / varmare breddgrader där inte räckvidderna är skrattretande.
Det är bra att fordornsskatterna höjs på bilar med fossilmotorer. I glesbyggd finns det ju faktiskt ström men allt mer sällan en mack. Däremot i stan för lägenhetsboende är bekymret större med laddmöjligheterna.
Dom som bor på glesbygden och inte vill / kan köpa elbil för halv mille kan ju göra som Per Bolund själv och köra en 2007 Ford Focus..
Hej JorgenE, vi skriver en separat artikel om ändringarna bonus/malus, publiceras snart!
Det är fortsatt så att höjningarna bara drabbar nyregistrerade bilar under de tre första åren, inte alla bilar!
Något annat bra är att man inte kommer ge någon bonus på bilar över 700.000 kr, ett steg i rätt riktning!
Seriöst? Om inte drivmedelspriser och höjd fordonsskatt på fossilbilar ger tillräckligt incitament att välja snålare bilar då får väl folk skylla sig lite själva.
Bra kommentar Axa
JL
Vad menar du?
Att folk får skylla sig själva
JL
Ja, jag tycker det. Man gnäller på fordonsskatt och bränslepriser men idag finns det alternativ som ger lägre fordonsskatt och förbrukning oavsett vilken storleksklass.
Axa, bara för de som har råd att köpa nytt!
Bensinpriset är lägre idag än för 20 år sedan med hänsyn tagen till inflation. Dessutom är förbrukningen lägre.
Man kan privatleasa en elbil 1500 mil per år med 43 mils räckvidd för 3200:- per månad.
Kör man mycket blir en elbil snabbt lönsam.
Har man inte råd så finns begagnade bilar +3 år utan dessa nya pålagor. De flesta verkar missa att skatten går ned efter tre år,
De som drabbas hårdast är de som kör väldigt lite och vill köra nytt, men då finns hybrider.
Själv funderade jag nyligen på en ny som skulle rendera 23000:- i skatt men den hade bara varit inregistrerad 4 månader per år så då blir det inte så farligt.
Saabnisse
Precis som junkers skriver så kan man välja en tre år gammal bil och slippa pålagan.
Men även när man ska köpa lite äldre begagnat så finns det flertalet modeller att välja mellan men man envisas ändå att köpa den törstigare. Man vill ha en stor motor men inte betala för soppan?
Axa, javisst, jag kör med en törstig bil privat, det gäller att passa på nu när bensinen kommit upp i pris!
Taket borde varit lägre, 550kkr så hade man sett hur alla priser på nya elbilar sjunker ned till under det. Är ju inte rimligt att du det i Sverige kostar 200kkr mer att köpa tex en Enyaq i Sverige mot vad samma bil kostar i Tyskland, eller Norge. Priserna här är hajpade, och vi har en regering som med piska och piska tvingar in folk till elbilar, för att man vill elektrifiera bilflotttan. Att sedan det nästan bara är villaägare/radhusägare som har möjlighet att använda en elbil då de kan ladda hemma, gör att många som är i behov av bil men bor i lägenhet inte kan köpa en sådan och använda den som man tänkt.
Finns det ens några större snabbladdare i Stockholms innerstad? Då menar jag inte en lite anordning med 2 uttag, utan 10-20? Annars är det allt som oftast långsamladdning som erbjuds, precis överallt.
Elbilar har fördelar, men jag ser fortfarande behovet av en fossilbil. Servicekostanden är av egen erfarenhet lika stor eller högre på elbilen än på fossilbilen. Så är det för mig med familjens I3:a kontra A6:a.
Grannen kör samma upplägg, men rullar Zoe och Avensis, där är Renaultet dyrare i service.
Det kostar inte 200kkr mer att köpa en elbil i Sverige kontra Norge. ca 100kkr skiljer det på en Enyaq, innan Bonus, dvs ca 30kkr i realiteten, trotts att bilen är momsfri i Norge.
Men du kan gärna få tro vad du vill, men stämmer gör det inte.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.