Regeringen har utrett vad som behöver justeras juridiskt för att underlätta för förarlösa bilar.
För att vi så snabbt som möjligt ska kunna ha förarlösa bilar i samhället behövs det göras justeringar och tillägg i lagar och förordningar. Regeringen har nu presenterat en utredning om vad som behöver ändras.
Bland annat föreslås att i ett autonomt fordon borde ansvaret från föraren flyttas till ägaren av fordonet istället och i vissa fall kan det också läggas på biltillverkaren, så kallat produktansvar. Andra förslag i utredningen är att tester av självkörande fordon som framförs i gånghastighet eller max 20 kilometer i timmen, inte behöver ha tillstånd för att testas. Men det är ändå obligatoriskt att lagra data från körningen.
– En säker utveckling av automatiserade transporter är en förutsättning för att få acceptans för denna teknik i samhället. Mest intressant är utvecklingen av automatiseringen inom yrkestrafiken samt för delade och kollektiva transporter, säger Jonas Bjelfvenstam som ansvarat för utredningen.
Regeringen föreslår att regeländringarna träder i kraft 1 juli 2019. Utredningen har överlämnats till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Diskutera: Tror du att komplicerat regelverk kan bli ett hinder för självkörande bilar?
Bland annat föreslås att i ett autonomt fordon borde ansvaret från föraren flyttas till ägaren av fordonet istället och i vissa fall kan det också läggas på biltillverkaren, så kallat produktansvar. Andra förslag i utredningen är att tester av självkörande fordon som framförs i gånghastighet eller max 20 kilometer i timmen, inte behöver ha tillstånd för att testas. Men det är ändå obligatoriskt att lagra data från körningen.
– En säker utveckling av automatiserade transporter är en förutsättning för att få acceptans för denna teknik i samhället. Mest intressant är utvecklingen av automatiseringen inom yrkestrafiken samt för delade och kollektiva transporter, säger Jonas Bjelfvenstam som ansvarat för utredningen.
Regeringen föreslår att regeländringarna träder i kraft 1 juli 2019. Utredningen har överlämnats till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Diskutera: Tror du att komplicerat regelverk kan bli ett hinder för självkörande bilar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jäklar så hårt jag ska låsa fast mina fordon om det blir ägaransvar på dem. Då blir det ingen bildelning för min del.
Nu kommer det väl knappast att ha någon omedelbar betydelse.
Det kommer nog att ta ganska lång tid innan autonoma bilar finns i så stort antal att det blir märkbart.
Men det är ju bra att man är medveten!
Nivå 2-bilar finns det i alla fall gott om i trafiken redan.
Det enda riktiga är att bilfabrikantens högste chef blir personligt ansvarig för alla regelbrott av autonoma bilar.
Annars får vi ingen rätsida, då fabrikanten kommer att skylla på allt annat, än sig själv.
Jag tror det är, enda sättet att få press på tillverkarna. Och göra så felfritt som det bara går. Det handlar om mänskoliv!
Ägaransvar var bland det dummaste jag hört, som att skjuta budbäraren.
PNI: Med ägaransvar menas väl att ägaren ska ha låtit serva bilen efter bestämda intervaller och kan garantera att bilen är trafiksäker (till det yttre). Ägaren bör inte bli beskylld om mjukvaran fallerar.
Som jag skrivit tidigare, borde endast nivå 4 och 5 vara tillåtna. Alla andra nivåer, möjligen med undantag av 1, invaggar föraren i falsk säkerhet. Nivå 2 kan tänkas i kökörning och i övrigt som en ren säkerhetsfaktor som tar över och kör bilen åt sidan om föraren somnat eller blivit sjuk. Nivå 3 är direkt olämplig.
Regeringen har utrett ... vad säger juristerna?
I slutänden är det politikerna som bestämmer.
Håller med PNI ,men då lär det dröja länge innan självkörande bilar är på vägarna
"Regeringen har utrett..."
Den nuvarande regeringen finns inte kvar efter valet i september.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.