Koenigsegg har nyss visat upp två imponerande nyheter: dels toppfartsfantomen Jesko Absolut som ska klara ”långt över 500 km/h” och dels en så kallad ”mega-GT” i form av Gemera.
Nu har Koenigseggs designbyrå Raw visat upp skisser på ytterligare en modell som tar andan ur de flesta. Detta är alltså en digital konceptbil som inte finns i verkligheten ännu – men den är lika imponerande för det.
Konceptbilen visar hur ett nytt ”undermärke” till Koenigsegg skulle kunna se ut. Bilen har döpts till Raw by Koenigsegg och är ett examensprojekt av designstudenten Esa Mustonen som gjorts under översyn av Christian von Koenigsegg själv och märkets designchef Sasha Selipanov.
Raw by Koenigsegg skulle bli märkets instegsmodell (även om det knappast handlar om någon billig snikversion). Grundtanken är densamma som för Koenigsegg One:1 som visades upp för några år sedan. Den hade 1 340 hästkrafter och vägde 1 340 kilo. Den här bilen skulle ha 700 hästkrafter och väga 700 kilo.
Bilen har samma interiörlayout som McLaren F1, det vill säga tre sittplatser med föraren framskjuten i mitten, och en kolfibermonocoque. Under huven finns Koenigseggs trecylindriga motor med fria ventiler.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag gillar Koenigsegg, de göra grymma bilar som dessutom är snygga rent designmässigt. Lite synd att de inte kunde bygga vanliga elbilar, som kunde vara väldigt effektiva med så låg vikt det är möjligt inom ekonomiska gränser som vanligt folk hade haft råd att köpa.
Undra om dom inte haft sin peak lönsamhetsmässigt nu.
Rimligt att köra en sådan i Sverige där 89 % av alla vägar är 40 km/h. Den där lär få motorstopp under 100.
Naturligtvis ett helt onödigt fordon, men säkert en kul leksak för de som har för mycket pengar!
Häftigt! Men nog önskar man lite mer design à la Koenigsegg - för denna var verkligen inte vacker! Den ser mer ut som en lådbil än superbil...
Finns det plats för någon luft i de där eltejpstunna däcken?
#6 Bara så tunn luft som finns på över 10 km höjd.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.