Nästa artikel
Christian von Koenigsegg om imponerande tekniken i nya Gemera
Nyheter

Christian von Koenigsegg om imponerande tekniken i nya Gemera

Publicerad 5 mars 2020
Den svenska uppstickaren Koenigsegg har lanserat en imponerande "mega-GT" med laddhybridteknik och trecylindrig etanolmotor. Här förklarar Christian von Koenigsegg tekniken under skalet.

Idén om en snabb och lyxig GT-bil formades hos svenska superbilsuppstickaren Koenigsegg redan 2003, men det är först nu modellen är klar att visas upp. Koenigsegg Gemera är en fyrsitsig "mega-GT" med laddhybridteknik och etanolmotor.

Nu förklarar grundaren Christian von Koenigsegg några av de mest intressanta detaljerna i modellen som visades upp på en folktom Genèvesalong i en intervju med Top Gear.

Den enorma dörren öppnas uppåt och vrids även utåt för att förenkla insteget.

– Den här dörren var en mardröm. Gångjärnet är väldigt maffigt och det är faktiskt gjort av ihåligt stål istället för aluminium för vi behövde vridstyvheten.

Stor liten motor

Den lilla bensinmotorn är särskilt intressant. Den är trecylindrig, men jämfört med andra ”trepipar” är den betydligt större – cylindervolymen är hela 2,0 liter. Dessutom har den torrsumpssmörjning (för att säkerställa smörjning även i riktigt skarpa kurvor med höga g-krafter) och dubbla turbo.

– Den kommer ha ett väldigt unikt ljud, men det blir ett ”stort” ljud, inget litet fjantigt ljud.

Motorn har även så kallade ”fria ventiler” som kan styras helt individuellt för varje cylinder. Effekten ligger på hela 600 hästkrafter, eller 200 hästar per cylinder (!). Motorn har upp till 600 Nm och kan varva upp till 8 500 r/min. Ännu en ovanlig detalj är att den mittmonterade motorn faktiskt driver framhjulen, och den kan tankas med bensin eller etanol.

– Du kan i värsta fall köra den på bensin men det är inte det som är tanken. Det är som att köra en elbil laddad med el från kolkraftverk.

Förbränningsmotorn får sällskap av en elmotor som även den driver framhjulen. Dessutom finns två elmotorer baktill. Systemeffekten är 1 700 hästkrafter och vridmomentet är 3 500 Nm. 0–100 km/h går på 1,9 sekunder och toppfarten är på över 400 km/h.

– Vad vi vet är detta världens mest vridstyva fyrsitsiga bil.

400 kilo mer med eldrift

Tjänstevikten ligger på 1 880 kilo med nästan full tank.

– Med den här nivån av prestanda och räckvidd hade bilen vägt ungefär 2,3 ton om den varit helt eldriven.

Christian von Koenigsegg berättar även om interiören som är betydligt lyxigare än i andra modeller.

– Du kan ha en milkshake i den kylda mugghållaren, kolla Netflix och resa i 400 km/h, haha!

Koenigsegg Gemera kostar 1,7 miljoner dollar i USA vilket direktöversatt motsvarar ungefär 16 miljoner kronor.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-03-05 12:32
johnkommentar

Helt galet att lilla ägget kan fortsätta att straffa de stora drakarna och bygga de coolaste bilarna av alla! Finns det nån annan så liten tillverkare som gör egna motorer?

#2 • Uppdaterat: 2020-03-05 18:22
Carl Trefalt

En dyr bil.

#3 • Uppdaterat: 2020-03-05 18:39
systembolaget

Helt fantastiskt,imponerande av den "lilla" biltillverkaren från Ängelholm.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.