Autolivs rattfabrik i Tunisien brann ner till grunden på annandag jul. Fabriken står för tolv procent av den euroepeiska bilindustrins behov av bilrattar.
Gillar prinsessan Mitsubishi är plug-in varianten av suven Outlander ett utmärkt val. Upp till fem mil på el räcker i stan och fyrhjulsdriften kommer väl till pass när det blir dags att besöka familjen i Älvdalen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kommer inte Saabs montering stå tom snart? Dax att aggera! SNABBT!!!
Ahaaa... Svenska Autoliv (från Vårgårda, Västergötland) tillverkar rattar i nordafrikanska arablandet Tunisien.
Frågan är då; är det svenska eller tunisiska rattar som styr våra bilar?
Intressant fråga nu när svenska bilar snart kan komma att rattas från Kina.
I vilka bilar sitter dessa rattar, så jag kan undvika dom? Jag vägrar köra en tunisisk bil.
Kenneth. Nu kan du inte köpa någon europeisk bil då de kanske har rattar fraktade ända från Tunisien ! Kanske kommer de att fraktas från Japan eller Kina nu ifall Volvo är bland de drabbade, hemska tanke för dej.......;o)
Vill man ha billiga rattar så blir det ju såhär...
Skulle förmoda att Rolls-Royce ej har tillverkning av sina rattar i tunisien..men så är det säkert skillnad på pris.. :)
Men kugn i stugan...
Autoliv är ju iallafall ett Svensktbolag noterat på den svenska börsen. Var stolta över det.
Volvo PV och Saab däremot är inte svenska, då de har utlänska ägare...
Ang. Rolls-Royce...de använder en uppsminkad BMW-ratt...och bli inte förvånad om den tillverkas där alla andra rattar görs...du får bara betala lite mer för loggan på den.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.