Om inte Peugeot och Renault betalar ersättning innan månadsskiftet hotar arbetare att spränga den franska bildelsfabrik som de nu ockuperar.
I västfranska Chatellerault ockuperar just nu 366 arbetare sin före detta arbetsplats, en fabrik som tillverkade bildelar. Eftersom många beställningar ställts in tvingades företaget den 16 juni i år till konkurs och stora varsel.
Kräver ersättning
Därför kräver de missnöjda arbetarna att Peugeot och Renault, som tidigare var företagets största kunder, ska betala 30 000 euro till var och en av upprorsmännen. Den summan motsvarar i dagens valutakurs ungefär 330 000 kronor.
Om summan inte betalas hotar ockupanterna med hårt motangrepp.
- Gastuberna är i fabriken. Planeringen är klar för att spränga, sade Guy Eyermann, vid fackföreningen CGT, till nyhetsbyrån AFP.
I fabriken, uppger fackmannen, att det finns maskiner och bildelar till ett värde av fyra miljoner euro.
Pengar innan 31 juli - annars smäller det
Arbetarna påpekar att Renault och Peugeot tidigare betalat 30 000 euro till 200 sparkade arbetare från en annan underleverantör. Nu vill de ha sin del av kakan och deadline är satt till 31 juli.
- Ifall vi inte får någonting så får dem ingenting, säger Guy Eyermann.
Vad tycker du om fransmännens tillvägagångssätt? Kommentera!
Kräver ersättning
Därför kräver de missnöjda arbetarna att Peugeot och Renault, som tidigare var företagets största kunder, ska betala 30 000 euro till var och en av upprorsmännen. Den summan motsvarar i dagens valutakurs ungefär 330 000 kronor.
Om summan inte betalas hotar ockupanterna med hårt motangrepp.
- Gastuberna är i fabriken. Planeringen är klar för att spränga, sade Guy Eyermann, vid fackföreningen CGT, till nyhetsbyrån AFP.
I fabriken, uppger fackmannen, att det finns maskiner och bildelar till ett värde av fyra miljoner euro.
Pengar innan 31 juli - annars smäller det
Arbetarna påpekar att Renault och Peugeot tidigare betalat 30 000 euro till 200 sparkade arbetare från en annan underleverantör. Nu vill de ha sin del av kakan och deadline är satt till 31 juli.
- Ifall vi inte får någonting så får dem ingenting, säger Guy Eyermann.
Vad tycker du om fransmännens tillvägagångssätt? Kommentera!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det kanske är lite väl drastiskt med en sprängning av fabriken, det är väl inte bilfabrikanterna som drabbas i första hand. Å andra sidan skulle nog vi i Sverige reagera lite mer franskt ibland istället för att sparka i gruset och brumma en liten stund.
Vem bryr sig - spräng skiten så slipper vi de dåliga Peggarna o Renaulterna !!
ingenting å kommentera om peugeot och renault är bäst ändå tyska, svenska och alla andra bilar är ingenting och ha, skulle gärna vilja se saab och volvo fabriker sårängas i bitar, frankrike leder i bil utveckling och inte tyska skräp bilar med deras efterapare.
Jag förstår reaktionen, men den är inte bra. Franska bilar har skördat enorma framgångar under de senaste 30 åren, men när det är hårda tider kan varken arbetsgivare eller fack överreagera utan försöka jobba ihop tills tiderna blir bättre.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.