Medan Ford redan har byggt tusentals exemplar av sin eldrivna F-150 och Chevrolet gör sig redo att sätta sin Silverado EV i produktion senare i år har det hittills varit tyst från Ram vad gäller eldrivna pickuper.
Men under mässan Consumer Electronics Show visade Stellantis-märket upp sin Ram 1500 Revolution BEV – en konceptbil som är en förhandsvisning av deras utmanare i den växande fordonskategorin.
Konceptet har rundare former jämfört med dagens Ram-modeller, med en lång hjulbas och en bakåtlutande vindruta. Den svarta fronten domineras av ett upplyst "RAM"-emblem som sitter mellan LED-strålkastarna, som Ram kallar för en "stämgaffel"-design. Den kraftiga hasplåten i stötfångaren döljer integrerade bogseröglor, och bakljusen och Ram-märket på bakluckan består också av lysdioder.
Likt konkurrenten från Ford har den en motoriserad bagagelucka fram. Det finns ett fotsteg till flaket, och den bakre lämmen kan öppnas upp som ladugårdsdörrar för att förlänga flakets längd.
I kupén är stolarna fästa i spår i golvet som gör att de kan flyttas omkring efter behag. Baksätet kan fällas ned, eller plockas bort helt och hållet.
Förarmiljön är inte helt olik den i Ford F-150 Lightning, men en stor skärm i mitten. Här är skärmen dock tvådelad, och den nedre delen kan lossas och användas som en surfplatta.
Konceptbilen är byggd på STLA Frame EV-plattformen, med en separat ram. Den har två elmotorer, en på varje axel, och är därmed fyrhjulsdriven. Tack vare 800-voltsteknik ska batteriet kunna laddas med upp till 350 kW, och det ska vara möjligt att addera 16 mils räckvidd på tio minuter. Bakhjulsstyrning med upp till 15 graders rörelse ska förbättra den enorma lastbilens smidighet i trånga utrymmen vid låga hastigheter, och luftfjädringen kan ställas in på tre nivåer: ingång/utgång, aero och offroad.
Konceptbilen är också förberedd för autonom körning på nivå 3, vilket innebär att bilen kan ta över körningen helt under rätt förutsättningar. I dessa situationer ska ratten kunna fällas ned i instrumentbrädan. Den ska också kunna rulla autonomt bakom sin ägare som en vältränad hund, och kommer med en automatisk laddare som kopplar in sig själv i bilen.
Stellantis har ännu inte avslöjat några detaljer om motoreffekt, batteristorlek eller räckvidd, mer än att målsättningen är att vara bättre än konkurrenterna. Mer information lär komma framöver. Stellantis planerar att lansera den produktionsklara versionen år 2024.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.