Volvo Cars ägarföretag Geely Holding lanserade på tisdagen ännu ett nytt bilmärke till sitt redan gedigna utbud. Det nybildade Radar Auto riktar sig till kunder som har en aktiv livsstil och gillar att vara ute i naturen – en målgrupp som har vuxit sig starkare i Kina under coronapandemin.
Under en digital presskonferens presenterades Radar Autos första modell – en eldriven pickup-lastbil kallad RD6. Med 60 mils räckvidd blir det här en möjlig konkurrent till märken som Rivian, Ford och Tesla. Modellen ska sättas i produktion och lanseras på den kinesiska marknaden redan under det sista kvartalet i år.
Radar Auto har också planer på att komplettera utbudet med suvmodeller och fyrhjulingar.
Medan fordonstypen är den överlägset mest populära i USA har pickuper väldigt små marknadsandelar i Kina. De används i första hand av lantbrukare och är förbjudna på gatorna i många städer. Segmentet växer dock snabbt, och Radar Autos nya vd Ling Shiquan hoppas på att kunna sälja tre miljoner bilar i Kina år 2030.
– Allt fler fler människor vill ha en hälsosam livsstil med fler utomhusaktiviteter, samtidigt som förbuden lättas i flera städer. Det stöder tillväxten av pickuper, säger han till Reuters.
Det är också möjligt att Geely introducerar pickup-modellen i USA framöver.
Geely Holding, egentligen Zhejiang Geely Holding Group, äger fler än 10 olika bilmärken inklusive Volvo Cars, Polestar, Lotus, Lynk & Co, Proton och Zeekr. Utöver bilar tillverkar de bland annat också motorcyklar och satelliter.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.