Det är över tio år sedan Ford hittade en lucka i utbudet av pickupmodeller i USA för en prestandaversion med hög terrängkapacitet. Och vips, så var Ford F-150 Raptor född.
Med tanke på hur lönsamma pickupmodellerna är för de amerikanska biltillverkarna är det underligt att inte fler hakat på trenden, men nu kommer en utmanare från Fiat/Chrysler-koncernen.
Ram 1500 TRX visades upp som koncept redan för fyra år sedan och är nu färdig för serieproduktion. Enligt tillverkaren är detta världens kvickaste och starkaste serietillverkade pickup och modellen ska ge ”imponerande prestanda i tuffa miljöer”.
Läs också: Efter kritiken: Elon Musk öppnar för mindre Tesla Cybertruck
20 centimeter bredare
En fördel jämfört med Ford F-150 Raptor – åtminstone enligt vissa köpare – är att Ram 1500 TRX har en 6,2-liters V8-motor med kompressor på 712 hästkrafter och 880 Nm. Raptorköparna får nämligen hålla tillgodo med en 3,5-liters V6-motor, förvisso med dubbla turbo.
Ram 1500 TRX har förstås fyrhjulsdrift och det finns även en åttastegad automatlåda, 18-tumsfälgar och 35 tum stora terrängdäck. Bilen är hela 20 centimeter bredare än den redan breda grundversionen av Ram 1500.
Läs också: Chevrolet ska göra en elektrisk pickup
4,5 sekunder
När bilen vadar i vatten finns särskilda filter som ska stänga ute grus och annat skräp från motorn. Maximalt vadningsdjup är 81,3 centimeter. Markfrigången är 30 centimeter och det finns även aktiva stötdämpare från Bilstein.
När föraren hoppar över sanddynerna finns ett särskilt ”hoppläge” som anpassar motorn och fjädringen inför landningen.
Ram 1500 TRX klarar 0–60 mph (96 km/tim) på 4,5 sekunder och toppfarten ligger på 190 km/tim. Produktionen startar senare i år.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.