Obs: Bilen på bilden är inte eldriven.
Med en räckvidd på 64 mil ska Chevrolets el-pickup utmana Tesla och Ford. Bilen ska likna Chevrolet Silverado i storlek.
I GM:s senaste hållbarhetsrapport framkommer det att Chevrolet som ägs av GM ska börja tillverka en eldriven pickup. Enligt GM ska bilen kunna gå 64 mil på en laddning och vara i ungefär samma storlek som en Chevrolet Silverado. Mycket mer berättar inte GM om den kommande bilen.
Om det blir just en eldriven Silverado eller om Chevrolet kommer att ta fram en helt ny modell återstår att se. Något lanseringsdatum är ännu inte officiellt. Chevrolet el-pickup lär få gott om konkursens då både Teslas Cybertruck och Fords eldrivan F-150 kommer lanseras under 2022.
Redan förra året berättade GM att man skulle börja sälja en eldriven pickup hösten 2021. Det är dock oklart om det är den kommande Chevrolet-pickupen som man då syftade på.
GM har tidigare i år också berättat att man håller på att ta fram en eldriven Hummer som kommer säljas under GM:s varumärker GMC. Enligt GM kommer Hummern ha en imponerande styrka på 1 000 hästkrafter.
Diskutera: Vad tror du om Chevrolets eldrivna pickup?
Om det blir just en eldriven Silverado eller om Chevrolet kommer att ta fram en helt ny modell återstår att se. Något lanseringsdatum är ännu inte officiellt. Chevrolet el-pickup lär få gott om konkursens då både Teslas Cybertruck och Fords eldrivan F-150 kommer lanseras under 2022.
Redan förra året berättade GM att man skulle börja sälja en eldriven pickup hösten 2021. Det är dock oklart om det är den kommande Chevrolet-pickupen som man då syftade på.
GM har tidigare i år också berättat att man håller på att ta fram en eldriven Hummer som kommer säljas under GM:s varumärker GMC. Enligt GM kommer Hummern ha en imponerande styrka på 1 000 hästkrafter.
Diskutera: Vad tror du om Chevrolets eldrivna pickup?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vansinne, men om jänkarna skall hänga med på el-tåget så är det nog tyvärr den enda vägen, de släpper inte sina pick-ups så...
Det är väl helt naturligt att GM inte låter Ford och nu också Tesla vara ensamma på den här marknaden.
Det kommer nog fler, men vilka kommer att överleva?
CleanTechnica Interview with Peter Carlsson, CEO of Northvolt: Part One — Background, Mission, & Unique Approach
https://m.youtube.com/watch?v=Q8KGUNtB6pA&feature=emb_title
Om en liten Kia Soul väger 1600 kg... vad kommer då denna pickup väga med batterierna?
!000 hk då måste man ha många batterier. En vätskekylda batterier förlorar cirka 2,3 procent effekt per år. Luftkylda batterier tappa 4,2 procent per år. Och alla de batterierna förlorar ännu mer effekt, vid många snabbladdningar.
Vad blir förbrukning o räckvidd på denna klump. Kan inte jänkarna göra något annat?
Milkylinen
Skillnaden borde vara ännu större med tanke på hur mycket dyrare det är att köra bil i Sverige.
Does the bear shit in the woods. Chevrolet ÄR - till stor del - GM - OCH pick-ups ÄR - till stor del - deras vinst.
Ford F-150 - med varianter - är världens mest sålda bilmodell - alla kategorier.
Utanför städerna är pick-ups - nästan - allenarådande. Och dom skall vara STORA.
Det går - självklart - lika bra att elektrifiera en pick-up som en personbil. Batterier ligger bra under flaket.
Kostnaden för batterier kan bli ett problem, men det finns lite marginal att ta av.
Pick-ups körs - huvudsakligen - INTE på de vägar som är sönderkörda pga mycket trafik - eller körs på grusvägar/off-road.
Carl Trefalt, varför måste man ha många batterier bara för att det är hög effekt?
Det är lika med elmotorn som med förbränningsmotorn, energiförbrukningen beror på det effektuttag som görs.
Att man har tillgång till 1000 hk innebär ju inte att det används kontinuerligt, bara att det går!
Kanske man räknar med ett medeleffektuttag som motsvarar 200 hk och då kan man dimensionera batteripaketet efter detta för att nå en acceptabel räckvidd.
Elektrifieringen fortsätter i alla segment.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.