Suzuki misstänks för att ha använt dieselmotorer med olagligt höga utsläpp i flera modeller.
Åklagare i tre länder genomförde tidigare i veckan en räd mot Suzuki för att hitta bevis. Enligt åklagaren handlar det inte bara om att motorerna släpper ut mer kväveoxider i verklig trafik än i testlabbet utan om en så kallad fuskbox som kan känna av när bilen testas och sänker utsläppen.
Totalt ska det handla om 22 000 exemplar av S-Cross, Swift och Vitara. Motorerna har köpts in av Fiat/Chrysler-koncernen, numera Stellantis, och mjukvaran ska komma från underleverantören Marelli.
Suzuki uppger att företaget samarbetar med myndigheterna. Om motorerna haft särskild mjukvara för att sänka utsläppen i testlabbet återstår att se, men tidigare har flera biltillverkare hänvisat till ett så kallat ”temperaturfönster” som är lagligt och som gör att motorerna minskar på avgasreningen i kallt väder för att inte slita på komponenterna.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.