På torsdagen inleddes en stor rättegång om dieselgate mot tidigare chefer och ingenjörer på Volkswagen. Men även andra bilmärken har utnyttjat olika kryphål för att sänka utsläppen från dieselbilar i testlabbet jämfört med i vanlig trafik.
Ett exempel är Mercedes som använt ett så kallat ”termofönster”. Under en viss temperatur är det tillåtet att stänga av reningen för att skydda motorns komponenter. Det innebär att reningen i princip är avstängd under en stor del av året i exempelvis svenskt klimat.
Flera bilägare har gått ihop för att ställa Mercedes till svars i tysk domstol för termofönstret. Men enligt ett preliminärt uttalande från tyska Högsta domstolen blir det svårt att få rätt – det går nämligen inte att bevisa att Mercedes haft ”ont uppsåt” med att använda termofönstret.
Bilägarna anser att lösningen är att fuska med utsläppen eftersom testerna körs i ett laboratorium i en temperatur som ligger över gränsen. Men rätten anser alltså att utsläppsfönstret inte klassas som bedrägeri.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (7)
- 17 september 2021 För mig är det ganska…
- 17 september 2021 Är väl just detta som är…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.