Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Golf 4Motion (2013)
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Golf 4Motion (2013)

Publicerad 30 april 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Med drivning på fyra hjul blir Volkswagen Golf extra användbar – utan att priset skenar. Påslaget för 4Motion stannar vid sju tusenlappar.

Allt fler väljer en bil som driver på både fram- och bakhjulen. Förra året försågs inte mindre än 23 procent av alla nyregistrerade bilar i Sverige med fyrhjulsdrift, vilket kan jämföras med 13 procent 2005. Som bekant ger tekniken säkrare framkomlighet, men också högre förbrukning och dyrare inköpspris.

Men fyrhjulsdrift måste inte kosta skjortan, det är nya Golf 4Motion exempel på. Bilens elektroniskt styrda fyrhjulskoppling kommer från Haldex i Landskrona och här handlar det om den senaste, femte generationen som kombineras med elektroniska diffbromsar både fram och bak. Systemet har bantats med 1,6 kilo och tryckackumulatorn som tidigare såg till att drivkraften blixtsnabbt kunde skiftas mellan hjulaxlarna anses inte längre behövas och har därför slopats.

I normala fall driver bilen mestadels på framaxeln, men om något hjul tappar fäste kan upp till 100 procent av kraften fördelas till bakhjulen. Om responsen är bättre eller sämre än tidigare är svårt att avgöra, klart är dock att bilen går stadigt på snötäckta vägar och att föraren knappt hinner uppfatta att framhjulen spinner. Tydligast är förtjänsten vid hala uppförslut, då känns det nästan som om en sandbil rullar alldeles framför.

Det fina i kråksången är att pristillägget för 4Motion är 6 900 kronor; överkomligt med tanke på den extra säkerhetsmarginal som tekniken medför.

Fyrhjulsdriften erbjuds i kombination med två dieselalternativ, dels instegaren 1,6 TDI, dels den starkare och mer välutrustade 2,0 TDI GT. Särskilt prisvärt är 4Motion till 1,6 TDI, som förutom fyrhjulsdrift får en mer avancerad bakvagn med multilänkaxel istället för torsionsaxel.

Klarar då Golf 4Motion utflykter i terrängen? Nej, markfrigången på 14,2 centimeter är inget att skryta med när asfalten tar slut. Den som kör på sämre vägar kan dock utrusta bilen med förstärkt fjädring och två centimeter högre frigång (3 700 kr) samt extra skydd under bilen (2 500 kr). Tillvalen är dock begränsade till 1,6 TDI eftersom 2,0 TDI GT har sportchassi på utrustningslistan.

Nya Golf har testats två gånger i ViB (17/12, 3/13). Vid båda tillfällena har den avgått med testsegern och lovordats för fina köregenskaper och god komfort.

Fyrhjulsdriften innebär dock att Golf 4Motion blivit 95 kilo tyngre än motsvarande Golf med framhjulsdrift. Den extra vikten påverkar förstås förbrukningen, som höjts med sex-sju centiliter per mil. Fyrhjulsdriften har också stulit plats i bagageutrymmet, där volymen krympt från 380 till 343 liter. En annan skillnad är att Golf 4Motion inte kan kombineras med automatlåda.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf 4Motion?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volkswagen Golf 4Motion 2,0 TDI

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volkswagen Golf 4Motion 2,0 TDI

Pris, från kr: 2,0 TDI GT: 251 800. 1,6 TDI: 206 300. 1,6 TDI Masters: 219 800.
Modell: Femdörrars halvkombi.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 425/B 179/H 145.
Tjänstevikt, kg: 1 471.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel, 1 968 cm3, 150 hk vid 3 500–4 000 v/min, 320 Nm vid 1 750–3 000 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sexväxlad manuell låda.
Prestanda: Toppfart: 211 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim: 8,6 s.
Förbrukning: 4,7 l/100 km.
CO2-utsläpp: 122 g/km.
Konkurrenter: Subaru Impreza, Volvo V40 Cross Country AWD, Nissan Qashqai, Opel Mokka med flera.

Plus: Bättre väghållning, rimligt prispåslag.
Minus: Högre bränsleåtgång, begränsad markfrigång, reducerat lastutrymme.

Vad nytt? Fyrhjulsdrift till nya generationen Volkswagen Golf.
För vem? Om extra framkomlighet och stabil dragförmåga står på önskelistan.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-04-30 10:20
quattron

Även Volvo har detta system sedan en tid och en hel del som gått från det gamla Haldex gen4 är kritiska mot den fördröjda inkopplingen av bakhjulen vilken är ganska tydlig i vissa fall, spännande att få veta om VW har löst det bättre. Jag som gått från Torsen- Quattro till detta system har inte upplevt skillnaden mellan de båda Haldexsystemen men det andas verkligen budgetlösning. Får jag möjlighet att välja så vet jag vad jag lätt går tillbaka till. Men det klart, VW ska bara ha sjutusen och det är det väl värt.

#2 • Uppdaterat: 2013-04-30 12:51
KaptenOberkommando

Visst är det väl så att Volvo skall ha bortåt 20 000 för samma system, väl?!

Fredrik skriver: "Som bekant ger tekniken säkrare framkomlighet, men också högre förbrukning och dyrare inköpspris."

Nja, säkrare framkomlighet var väl att ta i - bättre framkomlighet låter väl bättre.

Vidare: "Det fina i kråksången är att pristillägget för 4Motion är 6 900 kronor; överkomligt med tanke på den extra säkerhetsmarginal som tekniken medför."

Återigen, en bil blir inte säkrare med fyrhjulsdrift. Fyrhjulsdrift gör inte bilen mindre sladdbenägen utan maskerar i stället halt väglag, vilket kan leda till att man kör i högre hastigheter än underlaget tillåter.

#3 • Uppdaterat: 2013-04-30 13:03
hultarn

Kapten: ja, som en bärgare sa. de fyrhjulsdrivna står längre ut från vägen...

Naturlagarna rår man inte över.

#4 • Uppdaterat: 2013-04-30 13:25
PREVIA

Inte alla bilar som får bättre väghållning med ökad vikt men där kan man säga att VW lyckats. Hur är det med lastmöjligheterna, sjunker inte lastvikten med att bilen blivit tyngre?
Manuell låda jämfört med den mycket tunga DSG lådan kanske gör att den lastar något liknande som bilen utan fyrhjulsdrift.

#5 • Uppdaterat: 2013-04-30 13:53
McTar

Kapten: När Fredrik skriver "tekniken" så kanske han inte bara menar fyrhjulsdriften, utan också den mer påkostade bakaxeln. Den finns också till de motorer med mer effekt, men inte till 1,6tdi annars. Kanske skulle ett förtydligande göras?

#6 • Uppdaterat: 2013-04-30 14:00
quattron

Hultarn o Kapten, exakt så resonerade jag också innan jag köpte min första A4Q för 28000 mil sedan. När Kapten skriver att bilen inte blir säkrare så har du rätt, vid en krock är en sådan kaross inte säkrare. Vad gäller köregenskaper, har man väl lärt sig handskas med fyrhjulsdrift så finns det många trafiksituationer i halka som jag anser är säkrare i en fyrhjulsdriven bil men det gäller såklart att använda förnuftet i alla fall med tanke på naturlagarna och man ska öva in hur bilen beter sig när det är halt. Att bara sätta sig och köra och tro att man är king of the road bara för att man har fyrhjulsdrift slutar inte bra. Nu betyder ju inte sladdbenägenheten så mycket längre pga alla system i bilarna, men stänger du av dem så kan man nog säga att sladdbenägenheten ökar rejält mot en framhjulsdriven bil om man gasar lite och med lite övning så blir det riktigt underhållande, dock såklart inte ute på allmänna gatan. En konstant fyrhjulsdrift á la Audi o Subaru har man ju dessutom glädje av på den kurviga asfaltvägen på sommaren, men hoppsan, nu talade jag ju körglädje igen och inte säkerhet... Men mitt val, så länge möjligheten finns, är drivning på alla fyra. Helst konstant...

#7 • Uppdaterat: 2013-04-30 14:50
KaptenOberkommando

McTar, vid båda de två tillfällen som jag refererar till avses entydigt just fyrhjulsdriften. Det mer övergripande "tekniken" (typ bakaxeln) kommer först senare in i texten.

quattron, jag har för mig att olycksstatistiken säger att fyrhjulsdrivna är överrepresenterade vid avåkningar. Jag tror att AL har lite bättre koll på detta. Helt klart är dock att det rent generellt krävs lite vana att köra fyrhjulsdrivet - särskilt på vintern, då fyrhjulsdriften som sagt maskerar halkan.

#8 • Uppdaterat: 2013-04-30 19:29
Audi A5 SB

Har man väl börjat köra en bil med bra AWD, så är man sannolikt fast. I alla fall om man har en susning om sin bils begränsningar och möjligheter. Detta inkluderar inte den bättre framkomligheten, som även den uslaste och mest ointresserade bilförare tämligen omedelbart snappar upp.

Men, som de flesta här redan har skrivit; att köra med AWD på gränsen är inte att leka med. Och många som kör AWD vet inte vart gränsen går, tyvärr. Därav följer att drivlinan blir överrepresenterad i sladdolyckor (och möjligen när det gäller att få stopp på ekipaget).

Om man däremot följer den normala trafikrytmen (och håller avståndet), så har man sannolikt något mer marginal till hands jämfört med andra bilar.

#9 • Uppdaterat: 2013-05-01 11:57
Swemba

@PREVA
Jag är nyfiken, hur mycket väger egentligen "den mycket tunga DSG" lådan?

#a • Uppdaterat: 2013-05-01 15:58
Peter E

Kanske kan svara där: DSG 7 väger ca 10kg mer än 6-växlad manuell. DSG 6 ca 20kg mer.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.