Sedan marknaden sköt fart för drygt två år sedan har närmare 100 000 svenskar valt att långtidshyra sin nya bil stället för att köpa den – och det är en trend som ser ut att hålla i sig.
Visserligen kom en dipp för privatleasingen 2017, men den blev tämligen måttlig och i antal bilar räknat handlar det om en minskning från 48 791 till 44 476. Det i sin tur innebär att leasingens andel av den totala privatmarknaden sjönk från 29 till 28 procent jämfört med 2016, som är toppåret hittills.
Prognosen för helåret 2018 pekar mot i stort sett samma siffror som 2017, enligt MRF (Motorbranschens Riksförbund).
– Privatleasingen är här för att stanna och vi tror att den fortsätter på en hög nivå, det vill säga runt 28 procent av den totala privatmarknaden. Det innebär att mellan 40 000 och 45 000 privatleasade bilar kommer att levereras ut under året, säger Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig hos MRF (Motorbranschens Riksförbund).
Prognosen för helåret 2018 pekar mot i stort sett samma siffror som 2017, enligt MRF (Motorbranschens Riksförbund).
– Privatleasingen är här för att stanna och vi tror att den fortsätter på en hög nivå, det vill säga runt 28 procent av den totala privatmarknaden. Det innebär att mellan 40 000 och 45 000 privatleasade bilar kommer att levereras ut under året, säger Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig hos MRF (Motorbranschens Riksförbund).
Det klart dominerande märket på privatleasingområdet är Volkswagen som under helåret 2017 levererade 8 668 bilar. Därefter följde Volvo (4 965), Peugeot (4 667), Audi (3 796), Renault (3 554), Toyota (3 363), Skoda (2 985), Seat (2 624), Kia (1 281) och BMW (1 245). Den stora uppstickaren var Peugeot, som ökade sin privatleasing med hela 145 procent jämfört med närmast föregående år. Minst är Alfa Romeo, Lexus och Jeep som har 0,1 procent vardera.
Av enskilda bilmodeller låg VW Golf i topp med 4 287 bilar följd av VW Polo (2 180), Volvo V40 (1 891), Skoda Fabia (1 848), Renault Clio (1 769), Peugeot 2008 (1 497), Volvo XC60 (1 354), Peugeot 208 (1 310), Toyota Yaris (1 261) och Seat Leon (1 202).
Störst andel privatleasing av märkets totala försäljning hade Seat med 42 procent. Sedan kom Peugeot med 38 procent och Mini med 29 procent.
Analyserar man vilka kunder som väljer privatleasing framför att köpa sin bil finns en viss övervikt för kvinnor. Privatleasing-kunderna har dessutom en lägre snittålder än de som köper sina bilar.
I Vi Bilägare nummer 07/2018 – som finns att köpa nu – kan du läsa mer om de ibland snåriga villkoren i privatleasing.
Diskutera: Vad tycker du om privatleasing?
Av enskilda bilmodeller låg VW Golf i topp med 4 287 bilar följd av VW Polo (2 180), Volvo V40 (1 891), Skoda Fabia (1 848), Renault Clio (1 769), Peugeot 2008 (1 497), Volvo XC60 (1 354), Peugeot 208 (1 310), Toyota Yaris (1 261) och Seat Leon (1 202).
Störst andel privatleasing av märkets totala försäljning hade Seat med 42 procent. Sedan kom Peugeot med 38 procent och Mini med 29 procent.
Analyserar man vilka kunder som väljer privatleasing framför att köpa sin bil finns en viss övervikt för kvinnor. Privatleasing-kunderna har dessutom en lägre snittålder än de som köper sina bilar.
I Vi Bilägare nummer 07/2018 – som finns att köpa nu – kan du läsa mer om de ibland snåriga villkoren i privatleasing.
Diskutera: Vad tycker du om privatleasing?
Privatleasing utveckling 2009-2017
Diagrammet visar visar hur stor andel av privatkunderna (inklusive enskilda firmor) som leasade sina bilar under perioden 2009 till 2017. Som synes stiger kurvan mycket brant, speciellt från 2015 och framåt, och uppgången tycks fortsätta även i år. Under första kvartalet 2018 (ej med i diagrammet) valde 30 procent av privatkunderna att leasa sin bil. Motsvarande siffra i fjol låg på 27 procent.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.