Kunder som inte bryr sig så mycket om kostnaden och som gärna återkommer när det är dags för ny bil på grund av olika avtal – det låter som en riktig guldkund för biltillverkarna, och det är ungefär så som försäljningen av nya bilar till företag har fungerat.
Det är också därför som de stora biltillverkarna de senaste åren storsatsat på just företagsförsäljning.
Men när reglerna för förmånsbilar gjordes om, och bonus/malus-systemet infördes med hög straffskatt på bensin- och dieselbilar, började marknadsandelen för bilar som säljs till företag sjunka.
Det registreras fortfarande fler nya bilar på företag (55 procent) än på privatpersoner (45 procent), men företagskundernas marknadsandel har sjunkit varje år sedan 2018 samtidigt som privatköparna ökat.
Det beror inte minst på privatleasingtrenden, som vuxit enormt de senaste åren. Men med hög ränta och slopad elbilsbonus har månadsavgiften också höjts kraftigt i flera fall under hösten, så det blir intressant att se hur privatleasingtrenden utvecklas framöver.
Försäljningen av företagsbilar är en kassako för biltillverkarna, men den minskade under 2022 med knappt tio procent, och sedan 2019 som var det sista helåret innan pandemin slog till har företagsförsäljningen backat med 35 procent. Privatförsäljningen har inte alls backat lika mycket utan har snarare legat på en relativt jämn nivå.
Tio största bilmärkena bland privatköpare under 2022.
Bilmärke | Antal bilar |
Kia | 18 204 |
Volvo | 15 345 |
Volkswagen | 12 752 |
Toyota | 11 869 |
MG | 6 855 |
Audi | 5 469 |
BMW | 5 455 |
Mercedes | 5 200 |
Ford | 4 988 |
Skoda | 4 545 |
Källa: Mobility Sweden
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (22)
- 10 januari 2023 Axa skrev: Ehm, som…
- 9 januari 2023 En bil är konsumtion. Börja…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.