Nästa artikel
Priserna rasar för begagnade bilar
Nyheter

Priserna rasar för begagnade bilar

Publicerad 1 juni 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Den starka nybilsförsäljningen gör avtryck på begagnatmarknaden. Nu blir utbudet större och priserna faller.

Motorbranschens Riksförbund, MRF, rapporterar att priserna för begbilar rasade med 4,5 procent under perioden mars till och med maj. Beroende på årsmodell är minskningen 4 till 6 procent.

Samtidigt ökar antalet bilar hos handlarna i takt med att fler nya bilar rullar ut i trafik. Antalet nyregistreringar uppgick i maj till 30 853 personbilar, en ökning med 23,4 procent i jämförelse med samma månad 2010.

– Det här innebär att begagnatlagren sannolikt kommer att fortsätta att växa under sommaren och även att priserna kommer att pressas något ytterligare, säger Tomas Ulander, bilhandelsansvarig på MRF.

Diskutera: Vad tycker du om dagens begagnatpriser?

Prisförändringar:

Årsmodell, förändring i procent för perioden mars-maj 2011.

2000: -5,8
2001: -5,5
2002: -5,1
2003: -4,6
2004: -4,6
2005: -4,1
2006: -3,8
2007: -3,6
2008: -4,3
2009: -4,2
2010: -5,3

Källa: Motorbranschens Riksförbund

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-06-02 01:39
Stephan735i

Häftig bild, med en hellackerad 244 turbo 81 eller 82 i en modern beghall. Var är det någonstans?

#2 • Uppdaterat: 2011-06-03 22:25
lubos

Hur låga ska inte begagnatpriserna bli när dagens nyinköp ska avyttras? Kommer de att gå direkt till skroten eller vad? De svindyra komplexa elektroniska systemen i kombination med tunn "krocksäker" plåt och uselt rostskydd borde ge en utveckling snarlik den i Japan där begagnade bilar med mer än sju år på nacken blivit värdelösa, och skänks bort!

#3 • Uppdaterat: 2011-06-05 16:00
Roger Skagerström

Lubos: Situationen beror på att skatteregler samt att det kostar sinnessjuka pengar att genomföra den besiktning som krävs för att köra bilen mer än 7 år (eller vad det nu var för ålder). Inte pga bilarna. Däremot så kan man tänka sig att biltillverkarna rättar sig efter detta och gör bilarna därefter.

#4 • Uppdaterat: 2011-06-07 23:20
Geno Diantus (ej verifierad)

Spephan: 244an smälter fasen in bra där både till hallen och till de andra bilarna.

Åter till ämnet. Klart beg-priserna vandrar nedåt då alla går och väntar på nya 9-5 kombi.

12 år gamla japanska bilar med för sin tid väldigt dåligt rostskydd och mycket elektonik är fortfarande dyra och fungerar bra i saltsverige. Med extra rostskydd och vettigt underhåll går de nog aslänge. Så varför pajjar de så fort i Asien? Klarar de inte av oljebyten?

Det kanske är därför Asiaterna vill köpa Saab? En bil man inte kan ta död på.

#5 • Uppdaterat: 2011-06-09 21:24
Roger Skagerström

Nej de pajar inte fort i Asien. Japan har en regel som säger att man efter X antal år (tror det är 9) måste lämna in bilen för en inspektion. Denna inspektion kostar runt 25-30 000 kr vill jag minnas. Jag vet inte varför det är så, troligen är det nåt instrument från staten för att hålla igång bilindustri, kan också vara så att man vill ha en nyare vagnpark med säkrare och miljövänligare bilar. Hursom så leder det ju till både och.

Detta leder hur som till att bilar oftast exporteras (rätt mycket till Australien har jag hört talas om). Här märker vi knappt av det på annat än sportbilarna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.