Fords elbil Mustang Mach-e får snart sällskap av en mindre modell i utbudet. Den heter Ford Explorer och bygger på VW-koncernens elbilsplattform MEB.
Nu öppnas orderböckerna för Ford Explorer – ett modellnamn som använts i flera omgångar på olika Fordmodeller genom åren. Nu är det alltså en eldriven suv.
Ford Explorer kommer med två olika batteripaket varav det större lanseras nu. Det ger en räckvidd på upp till 60 mil enligt WLTP-körcykeln, och modellen kommer med bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift.
Det mindre batteripaketet anländer under andra halvåret 2024 och med det hamnar prislappen på 489 900 kr. Ford Explorer med det större batteripaketet som går att beställa nu kostar från 539 900 kr.
Som du kan se i tabellen blir den bakhjulsdrivna versionen av Ford Explorer med stora batteriet en tuff utmanare till Volvo EX40. Forden har något längre räckvidd och är snålare, samtidigt som den kostar nästan 100 000 kronor mindre. Volvon har å andra sidan högre snabbladdningseffekt.
Den fyrhjulsdrivna Ford Explorer ser också ut att bli en tuff utmanare – åtminstone på papperet. Forden har längre räckvidd än Tesla Model Y och även Volkswagen ID.4 GTX som den delar teknik med, men prislappen är mellan 44 000 och 75 000 kronor lägre.
En udda detalj med Ford Explorer är dock att värmepump, som kan sänka elförbrukningen i kallt väder, kostar 17 000 kronor extra som enskilt tillval oavsett utrustningsversion. Med jämförbar utrustning är det alltså inte säkert att Ford Explorer blir så mycket billigare än konkurrenterna. Å andra sidan har Ford Explorer längre garanti än exempelvis Volkswagen, som tar extra betalt för längre garanti.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (23)
- 2024-04-01 18:14 Värmepumpens förträfflighet…
- 2024-03-28 17:54 Mr Snoid skrev: Raphael, du…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.