För tre år sedan meddelade biljättarna Ford och Volkswagen att de skulle göra gemensam sak. Ford skulle få använda Volkswagens elbilsplattform MEB, som utgör grunden för en mängd modeller inom koncernen. I gengäld skulle Ford bygga kommersiella fordon med VW-märken i sina fabriker i Turkiet och Sydafrika. Nya VW Amarok är ett av dem.
På tisdagen presenterade Ford den första modellen som är ett resultat av det samarbetet – en eldriven crossover som fått namnet Explorer och som ska ”bana vägen för företagets elomställning i Europa”.
Med sina 460 centimeters längd placerar sig den nya bilen storleksmässigt mitt emellan VW ID.3 och ID.4. Det är alltså en ganska liten bil med suv-mått mätt, och kommer att konkurrera med allt från Hyundai Ioniq 5 till Skoda Enyaq.
Ford är snåla med de tekniska detaljerna än så länge, men enligt brittiska Autocar kommer nya Explorer, likt Volkswagens MEB-baserade modeller, erbjudas med antingen bak- eller fyrhjulsdrift. Den får enligt uppgift mellan 170 och 340 hästkrafter beroende på version, och batteristorlekar på mellan 52 och 77 kWh erbjuds. Det sistnämnda ska ge en räckvidd på upp till 50 mil. Snabbladdning från 10–80 procent ska kunna avklaras på 25 minuter.
Invändigt utlovas gott om utrymmen, och ett 17 liter stort förvaringsutrymme i mittkonsolen. Den 15 tum stora, stående infotainmentskärmen är monterad på gångjärn, så den den kan vinklas upp och ned.
Produktionen ska starta i tyska Köln i mitten av året. De svenska priserna är ännu inte klara.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (7)
- 26 mars 2023 Någon som vet varför inte…
- 25 mars 2023 En Ford är en Ford. Helt…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.