Trots lanseringen av flera nya elbilsmodeller och rusningen efter suvar är det fortfarande långköraren C-klass som är viktigast i Mercedes modellutbud. På tisdagen presenterades en helt ny generation.
Nya Mercedes C-klass bygger vidare på samma designspråk som redan finns i bland andra E-klass, GLE och nya S-klass. Det betyder mjuka och böljande former. Karossen är 6,5 centimeter längre än på föregångaren vilket ska ge bättre innerutrymmen.
Mercedes förklarar att nya C-klass ”alltid är elektrifierad”. I det här fallet innebär det mildhybrider och laddhybrider. Någon eldriven version är inte aktuell och det blir inte heller några sex- eller åttacylindriga motorer.
Mildhybriderna kan ”segla” på motorväg för att spara bränsle
Mildhybriderna får ett 48-voltssystem som kan ”segla” på motorväg för att spara bränsle och start/stopp-systemet ska enligt Mercedes jobba ”nästan obemärkt”. Systemet ger även ett effekttillskott på 20 hk.
Laddhybriderna är mer intressanta: ett betydligt större batteri jämfört med gamla modellen ger en elräckvidd på upp till tio mil enligt WLTP-körcykeln, och laddhybriderna kan även fås med dieselmotor och snabbladdning på 60 kW.
I laddhybridversionen av Mercedes E-klass har Vi Bilägares testlag klagat på den överdrivet stora ”puckeln” i bagageutrymmet som rymmer batteriet. Men trots att nya C-klass har dubbelt så stort batteri som i gamla C-klass finns inte längre någon puckel i bagagerummet.
Läs också: Mercedes C-klass skippar både stora motorer och eldrift
På insidan ska Mercedes C-klass ge ett modernt och avslappnat intryck. Infotainmentsystemet MBUX finns på plats med en stor skärm och röststyrning. Flera förare kan ha sina egna inställningar sparade i systemet och det finns fingeravtrycksigenkänning för att känna av vem som sitter bakom ratten.
MBUX-systemet kan även uppdateras över nätet utan att bilen behöver kopplas in på verkstad. Det är dock oklart om hela bilens mjukvara kan uppdateras på distans eller om det bara gäller infotainmentsystemet.
Nya Mercedes C-klass går att beställa i mars och kommer till Sverige i sommar. Priserna är ännu inte klara.
Läs också: Mercedes: Förbränningsmotorer fortfarande en kassako
Mercedes C-klass kommer med flera olika motoralternativ. Laddhybriderna följer senare.
C 180 | C 200 | C 300 | C220d | C300d | |
Effekt, hk | 170 | 204 | 258 | 200 | 265 |
Vridmoment, Nm | 250 | 300 | 400 | 440 | 550 |
Förbrukning, l/100 km | 6,2 | 6,3/6,6 | 6,6/7,0 | 4,9 | 5,0 |
Fordonsskatt, kr | 6 092 | 6 092/7 412 | 7 280/8 600 | 6 648 | 6 793 |
0–100 km/tim, sek | 8,6 | 7,3/7,1 | 6,0/6,0 | 7,3 | 5,7 |
Mercedes C200 och C300 finns med fyrhjulsdrift. För dessa modeller anges bland annat förbrukningen för båda versionerna (bakhjulsdrift respektive fyrhjulsdrift). Siffran för förbrukning och skatt gäller för den snålaste utrustningsversionen. Siffran för fordonsskatt gäller under tre års tid efter 1 april om regeringens nya förslag går igenom.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.