Honda Civic är knappast någon storsäljare i Sverige. De senaste fem åren har det till exempel registrerats 16 exemplar av Volkswagen Golf för varje Civic.
Men Hondaägarna är generellt sett nöjda med sina bilar, visar vår årliga undersökning AutoIndex. Faktum är att Civic som halvkombi fyller 50 år i år och nu visas en ny generation av Civic upp för den europeiska marknaden. I USA premiärvisades den redan 2020.
Honda Civic ska numera bara säljas som hybrid och den heter därmed ”e-HEV” på samma sätt som suven HR-V.
Den nya modellen har en fyrcylindrig 2,0-litersmotor som arbetar enligt Atkinsoncykeln samt dubbla elmotorer som totalt ger 184 hk och 315 Nm. Bilen är framhjulsdriven och har en steglös CVT-växellåda.
Honda skryter också om att bensinmotorn är en av världens effektivaste. Den ska ha en verkningsgrad på 41 procent.
Eftersom bilen inte går att ladda får den inte ta del av någon miljöbonus, men fordonsskatten är åtminstone lägre än om bilen saknat hybridsystem. Enligt preliminära siffror ligger den årliga fordonsskatten på 4 105 kr per år under de första tre åren.
Designen ska upplevas som sportig med sin sluttande och utdragna taklinje. Modellen ger snarare intrycket av en ”fastback” eller coupésedan än en vanlig halvkombimodell. Motorhuven är 2,5 centimeter lägre än tidigare och fönsterytorna har gjorts större för att ge bättre sikt.
Enligt Honda blir modellen även rymligare än föregångaren, främst tack vare det 3,5 centimeter längre axelavståndet. Infotainmentsystemet med sin niotumsskärm har flyttat högre upp för att föraren inte ska behöva flytta blicken för långt från vägen och flera fysiska kontroller för klimatanläggningen finns kvar trots pekskärmen.
Honda Civic e-HEV dyker upp på den europeiska marknaden under hösten 2022. Priserna är inte klara.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (8)
- 24 mars 2022 +1 på den, saabnisse !
- 24 mars 2022 Raphael, du får ursäkta, men…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.