Honda lever till viss del i skymundan jämfört med många konkurrenter på den svenska bilmarknaden.
Förra årets registrerades till exempel bara 350 exemplar av Honda Civic, jämfört med över 6 800 exemplar av Kia Ceed eller 9 800 exemplar av Volkswagen Golf.
Men Honda har lojala bilägare som ofta håller sig kvar inom märket. Nu kommer en ny generation av Civic som ska öka försäljningen – även om de första exemplaren når köparna först hösten 2022, alltså om mer än ett år.
Elfte generationen Honda Civic får en lite mer konventionell design jämfört med tidigare modeller. Modellen kommer enbart med hybriddrift – någon dieselmotor är inte aktuell.
Hybridteknik
De exakta specifikationerna eller priserna är inte officiella men förmodligen används samma så kallade e-HEV-teknik som i Jazz och nya suven HR-V.
– Hybriddrivlinan ger en mjuk och sömlös körkänsla. Den känns som en elbil. Föraren ska inte ens höra bensinmotorn gå igång, har Kojiro Okabe, utvecklingschef för nya HR-V-modellen, tidigare sagt i en intervju med Vi Bilägare.
Bensinmotorn agerar oftast generator för att ladda upp batteriet, men i högre hastighet kan den även driva hjulen direkt. Skiftet görs med hjälp av en särskild koppling som sköts av generatorn och som tillåter en mängd olika kombinationer av bensin- eller eldrift beroende på körsituation. Honda kallar systemet en blandning av seriehybrid och parallellhybrid.
Läs också: Honda om nya hybridsuven: ”Den känns som en elbil”
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (5)
- 25 juni 2021 Det är väl ändå ganska få…
- 25 juni 2021 N-iklas: Se det positivt, de…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.